Tuesday, January 08, 2013

Afiq dah sunat

Ni tulisan tertangguh. Patutya dah lama upload tapi tak sempat. Sibuk yang amat. Tapi hari ni mama buat-buat tak sibuk walaupun banyak sangat benda yang belum dibuat. Takut nanti mama lupa nak tulis dan tak sempat nak kongsikan dengan kawan-kawan.

Yea... macam tajuk tulisan tu. Afiq dah sunat 1 Disember 2012 yang lalu. Masa tu umur Afiq dah cecah 10 bulan lebih. Entah kenapa tiba-tiba pula mama rasa nak sunatkan Afiq. Abah pun setuju. Tak ambil masa lama untuk buat tempahan di Polikilinik Barakah, di Bandar Puteri. Harga RM125. Nurse kat situ pesan suruh datang pagi-pagi. Mama ingatkan tempahan istimewa. Rupanya masa datang tu dah ramai yang tunggu. Ada yang bukan Islam pun turut sama sekali. Ada sorang tu umur sekitar 6 tahun kot.

Afiq mula-mula ok je. Mama pula yang rasa debar dan rasa macam nak cabut je balik rumah. Hihih... Tapi kuatkan semangat. Mama masuk sekali dengan abah dan Afiq. Proses tu ambil masa dalam hampir setengah jam. Sepanjang proses tu, Afiq nangis je. Hihi... Sakit tu mungkin la sikit. Tapi lebih kepada rasa takut dipegang orang yang dia tak kenal. Mama dan abah peluk dan pegang tangan Afiq. Mama zikir kat telinga Afiq.

Lepas habis proses tu, mama terus bagi Afiq makan ubat. Mama disuruh pakaikan Afiq lampin saiz lebih besar. Jadi Afiq pakai lampin saiz XL instead of L. Sepanjang hari pertama, Afiq menangis. Mama assume Afiq trauma. Jadi tak la risau sangat. Afiq asyik menyusu je. Itu je la yang boleh tenangkan Afiq. Itu untungnya susu badan. Menyusu bukan hanya memberi makan pada anak. Tapi juga memberi ketenangan dek hormon yang dikeluarkan ketika proses menyusu tu. Dua-dua tenang.

Hari kedua Afiq dah ok. Tak ada masalah. Cuma mama sedikit ngeri bila nak salin lampin. Pagi tu pergi semula ke klinik untuk buka 'anduh' tempat sunat tu. Sekali lagi Afiq menangis. Agaknya masih teringat-ingat apa orang tu buat kat dia. Sian Afiq. Meleleh-leleh air mata. Tapi habis je proses tu, Afiq terus diam.

Hari ketiga Afiq macam dah ok. Dah mula menyusur. Hari keempat pagi, tempat sunat tu berdarah. Cemas mama dan abah. Bawa juga ke klinik. Tapi doktor kata ok. Takde apa-apa yang nak dirisaukan. Cuma jahitan tercabut dan mengeluarkan sedikit darah. Afiq tak nangis pun. Doktor tu kata patutnya kalau nak sunat kecil-kecil ni, elok masa sebelum dia kenal orang dan sebelum dia mengereng. Sebab senang sikit nak jaga. Kalau dah besar sikit macam Afiq, jenuh nak kelek je sepanjang masa.


Dalam perjalanan nak ke Klinik. Lebar senyum Afiq.

Sepanjang hari Afiq meragam.


Akhirnya Afiq dapat tidur dengan nyenyak pada hari pertama.

Hari kedua Afiq demam sebab selesema. Mama tak larat dokong saja. Jadi mama guna ring sling. Dudukkan Afiq menghadap depan. Lepas tu balut.

Tapi masih perlu dipegang sebab tak begitu kuat. CUma kurang la sikit beratnya. Hihihi...


Apapun, alhamdulillah, Afiq dah ok sekarang. SAngat aktif. Sekarang Afiq sedang belajar huruf hijaiyah. Alhamdulillah, Afiq dah kenal sampai huruf ra. Oh... bulan depan, Afiq sudah setahun. Sekejapnya masa berlalu. Masih terasa perihnya ketika bersalinkan Afiq dulu. Moga Afiq jadi anak soleh dan hafiz. Amin.
There was an error in this gadget