Wednesday, November 24, 2010

Bahaya air dan susu formula bagi bayi kurang 6 bulan

Ramai yang tidak sedar dan peka dengan bahaya air dan susu formula bagi bayi kurng 6 bulan. Secara asasnya, bayi yang menyusu FM ni perlu diberikan air kosong sebagai tambahan bertujuan untuk mencairkan kandungan gula dalam FM berkenaan. Malangnya, perbuatan ini boleh memberi impak yang tak best pada baby. Antara risikonya adalah:
  1. Merencatkan tumbesaran dan akal, mengancam nyawa serta mengakibatkan sawan tarik.
  2. Tumbesaran bayi yang diberikan air akan terencar kerana perutnya yang kecil itu sepatutnya diisi dengan susu ibu yang kaya dengan pelbagai khasiat.
  3. Air boleh menjadi pembawa kuman kerana pencemaran boleh berlaku pada pelbagai peringkat sama ada sumber air atau bekas yang tidak bersih. Ia boleh mendedahkan risiko bayi cirit-birit.
  4. Air akan menghakis salutan pelindung penyakit yang dihasilkan oleh susu ibu dan ini akan mendedahkan bayi kepada pelbagai jangkitan.
  5. Bayi yang menghidap jaundis (demam kuning), air yang terlalu banyak boleh merencatkan akal manakala bagi yang berusia di bawah lima minggu, air yang terlalu banyak akan mencairkan garam di dalam dara yang mengakibatkan suhu badan yang rendah, kembung dan sawan tarik.
Bukan sukar untuk menghindarkan keadaan ini. Susukanlah baby tu dengan susu ibu. Bukan sahaja berkhasiat dan SANGAT SESUAI UNTUK MANUSIA. Tetapi banyak sangat faedah yang boleh diperoleh melalui penyusuan ibu secara eksklusif. Belanja pun kurang. Anak insyaallah akan sihat selalu. Kurang masalah kesihatan. Pengalaman menyusukan kedua-dua anak aku mengesahkan fakta tersebut. Jarang sakit. Kalau demam pun, cepat sihatnya berbanding dengan anak-anak kawan-kawan aku yang tidak menyusukan anak mereka dengan susu ibu.

No comments: