Thursday, September 29, 2011

Masalah jantung... tapi... alhamdulillah

Mama pergi buat pemeriksaan untuk adik baby malam tadi. Dengan sakit tengkok yang tak berkurangan, doktor Khairiah, pakar O&G mama, bagi mama ubat untuk lembutkan otot. Then, masa imbas adik baby, doktor tengok denyut jantung adik baby tak normal. Sekejap berdenyut aktif, sekejap jadi lemah. Mama agak tersentap dengan kata-kata tu. Mula perasaan risau datang. Adik baby waktu ni dah 19 minggu lebih. Hampir lima bulan. Jadi, untuk keterangan lanjut, doktor rujuk mama ke pakar fetus. Sama ada di HTAR atau di FMGC di Jalan Universiti.

Mama berbelah bagi nak ke HTAR atau FMGC. HTAR mungkin akan lambat sebab belum tentu dapat jumpa pakar fetus, Dr. Farok, hari yang sama. Jadi, hari ni, abah bawa mama ke FMGC. Mulanya nak jumpa dengan Doktor S. Raman. Tapi Dr. Raman cuti. Jadi, mama rujuk terus ke Dr. Patric. Doktor tanya masalah, dan mama cuma sebut Doktor Khairiah ada sebut pasal 'intermitten heartbeat'. Sebab tu dia rujuk mama ke pakar fetus. Tapi, doktor Patric lebih risaukan tentang otak pula. Aduh... lagi la kencang dada mama jadinya. Lepas bincang sikit, doktor kemudian buat imbasan. Lama juga. Dekat setengah jam. Doktor periksa tulang peha adik baby, otak, jantina, tulang belakang dan jantung adik. Alhamdulillah, denyut jantung doktor Patric kata normal. Memang biasa ada intermittent heartbeat. Sebab bukan setiap masa degup baby kencang. Ada masanya laju, ada masanya, perlahan. Mama rasa sangat bersyukur pada Allah.

Dan bila doktor periksa otak yang dirisaukannya tadi, alhamdulillah... juga tidak ada masalah. Secara keseluruhannya, adik baby normal. Kerisauan mama juga turut hilang. Selesa buat pemeriksaan di FMGC (Fetal Medicine and Gynaecology Center) kat situ. Siap ada CD gambar adik baby dan video pergerakannya. Bil perubatan, jangan cakap la berapa. Dengan khidmat nasihat RM100 dan Radiology RM300, abah cuma kata adik baby anak istimewa. Sebab adik baby dapat layanan istimewa. hehehe.... Mama harap, kalau ada rezeki kita jumpa di dunia, adik baby akan jadi anak yang baik dan taat pada perintah Allah dan ibu bapa. Sanggup berkorban untuk agama dan bangsa. Mama doa ada anak-anak mama yang jadi hafiz dan hafizah. Sejuk perut mama kalau itu yang jadi.

Antara gambar adik baby yang ada dalam CD 
yang pihak FMGC bekal untuk tatapan Kak Long dan Kak Ngah. :D

Bila adik baby, Kak Long, Kak Ngah dah besar nanti, mama harap anak-anak mama tidak menghampakan harapan orang tua. Sentiasa berkerjasama dalam keluarga dan tak nak gaduh-gaduh. Tak elok. Anak-anak mama semuanya istimewa di mata mama. Hari ni juga mama dapat rasa pengorbanan abah untuk kita satu keluarga memang tak pernah berbelah bagi. Jadi, kita kena sentiasa bersyukur dengan apa yang kita ada. Walau semiskin mana kita, walau sekaya mana kita, walau sesihat mana kita, walau sesakit mana kita, kita tetap hamba-Dia dan kita perlu sentiasa bersyukur.

Jadi, sekarang ni, mama boleh berehat di rumah dalam keadaan tenang dan senang hati. Kerisauan doktor Khairiah tentang jantung adik baby dan Doktor Patric tentang otak adik sudah jauh mama lupakan. Nanti mama nak ulang cerita lagi tentang nasihat Lukman. Biar adik baby dengar selalu dan tahu apa yang elok dan tidak bila adik baby besar nanti. Moga pesanan Lukman kepada anaknya dalam al-Quran tu dapat tertanam kukuh dalam minda adik. Amin...

Wednesday, September 28, 2011

I do love you mommy. But...


))This is a Story...Please read this! My tears run heavily when I read this.. Ya Allah... jauhkanlah semua ini dari aku dan keturunanku. Amin...


Hi, Mommy.
...I'm your baby. You don't know me yet, I'm only a few weeks old. You're going to find out about me soon, though, I promise. Let me tell you some things about me. My name is John, and I've got beautiful brown eyes and black hair. Well, I don't have it yet, but I will when I'm born. I'm going to be your only child, and you'll call me your one and only. I'm going to grow up without a daddy mostly, but we have each other. We'll help each other, and love each other. I want to be a doctor when I grow up.

You found out about me today, Mommy! You were so excited, you couldn't wait to tell everyone. All you could do all day was smile, and life was perfect. You have a beautiful smile, Mommy. It will be the first face I will see in my life, and it will be the best thing I see in my life. I know it already.

Today was the day you told Daddy. You were so excited to tell him about me! ...He wasn't happy, Mommy. He kind of got angry. I don't think that you noticed, but he did. He started to talk about something called wedlock, and money, and bills, and stuff I don't think I understand yet. You were still happy, though, so it was okay. Then he did something scary, Mommy. He hit you. I could feel you fall backward, and your hands flying up to protect me. I was okay... but I was very sad for you. You were crying then, Mommy. That's a sound I don't like. It doesn't make me feel good. It made me cry, too. He said sorry after, and he hugged you again. You forgave him, Mommy, but I'm not sure if I do. It wasn't right. You say he loves you... why would he hurt you? I don't like it, Mommy.

Finally, you can see me! Your stomach is a little bit bigger, and you're so proud of me! You went out with your mommy to buy new clothes, and you were so so so happy. You sing to me, too. You have the most beautiful voice in the whole wide world. When you sing is when I'm happiest. And you talk to me, and I feel safe. So safe. You just wait and see, Mommy. When I am born I will be perfect just for you. I will make you proud, and I will love you with all of my heart.

I can move my hands and feet now, Mommy. I do it because you put your hands on your belly to feel me, and I giggle. You giggle, too. I love you, Mommy.

Daddy came to see you today, Mommy. I got really scared. He was acting funny and he wasn't talking right. He said he didn't want you. I don't know why, but that's what he said. And he hit you again. I got angry, Mommy. When I grow up I promise I won't let you get hurt! I promise to protect you. Daddy is bad. I don't care if you think that he is a good person, I think he's bad. But he hit you, and he said he didn't want us. He doesn't like me. Why doesn't he like me, Mommy?

You didn't talk to me tonight, Mommy. Is everything okay?

It's been three days since you saw Daddy. You haven't talked to me or touched me or anything since that. Don't you still love me, Mommy? I still love you. I think you feel sad. The only time I feel you is when you sleep. You sleep funny, kind of curled up on your side. And you hug me with your arms, and I feel safe and warm again. Why don't you do that when you're awake, any more?

I'm 21 weeks old today, Mommy. Aren't you proud of me? We're going somewhere today, and it's somewhere new. I'm excited. It looks like a hospital, too. I want to be a doctor when I grow up, Mommy. Did I tell you that? I hope you're as excited as I am. I can't wait.

...Mommy, I'm getting scared. Your heart is still beating, but I don't know what you are thinking. The doctor is talking to you. I think
something's going to happen soon. I'm really, really, really scared, Mommy. Please tell me you love me. Then I will feel safe again. I love you!

Mommy, what are they doing to me!? It hurts! Please make them stop! It feels bad! Please, Mommy, please please help me! Make them stop! 


Don't worry Mommy, I'm safe. I'm in heaven with the angels now. They told me what you did, and they said it's called an abortion.

Why, Mommy? Why did you do it? Don't you love me any more? Why did you get rid of me? I'm really, really, really sorry if I did something wrong, Mommy. I love you, Mommy! I love you with all of my heart. Why don't you love me? What did I do to deserve what they did to me? I want to live, Mommy! Please! It really, really hurts to see you not care about me, and not talk to me. Didn't I love you enough? Please say you'll keep me, Mommy! I want to live smile and watch the clouds and see your face and grow up and be a doctor. I don't want to be here, I want you to love me again! I'm really really really sorry if I did something wrong. I love you!

I love you, Mommy.


Every abortion is just…
One more heart that was stopped.
Two more eyes that will never see.
Two more hands that will never touch.
Two more legs that will never run.
One more mouth that will never speak.

If you’re against abortion, reblog.

Aku dan puan tengkok

Bangun awal pagi tadi aku terus solat. Elok je tengah solat subuh tu tetiba tengkok aku sakit dan tak boleh nak pusing sesuka hati. Tak boleh berdiri tegak. Tunduk je hampir sepanjang masa. Sudahnya, subuh tadi aku solat dalam keadaan kurang selesa dan sakit. Lepas solat, minta tolong Mr. Hubby urut tengkok. Pun masih tak reda sakitnya. Macam sakit kat tengkok sebab salah tidur. Entah la... Aku duduk kat recliner. Lepas tu bila nak bangun, kena panggung sikit tengkok. Kalau tak, sakitnya, Allah je yang tahu. Mula-mula ingat nak suruh Mr. Hubby bawa pergi klinik. Tapi ubah haluan untuk pergi urut. Lepas urut, sedikit lega. Tapi sakit tu datang balik. Aduhhh.... tak tertanggung rasanya. Bila berdiri pun tak boleh lama. Kena cepat-cepat bersandar. 

Mak kata bukan salah tidur. Ada benda hinggap kat tengkok kot... Hmmm... Entah... Sebab bangun subuh pagi tadi tak perasan lak sakitnya. Cuma masa solat ttetiba je jadi sakit. Sampai la ni tak hilang lagi... Nak bergerak pun payah. Nak bangun apatah lagi. Bongkok dan ambil barang atas lantai? Hmm... jangan harap la. Solat zohor tadi pun seribu kepayahan aku tunaikan. Nak sujud, rasa macam tengkok ni tertinggal kat belakang. Sakit woo.... Bantal dah berjemur. Orang tua kata kalu salah tidur, jemur bantal, tepuk-tepuk bantal dan baring kat situ. Cuma nak pergi ambil belum cukup kuat nak bangun. Kejap lagi la.... Huhuh.... Tak pernah lagi kena macam ni. Selalu kalau salah tidur pun, kejap je tak sampai ke petang...Tengkok... hai la tengkok... cepat baik yea... 

Thursday, September 22, 2011

Saya dan kapal terbang

Sangat lama saya tidak mengemaskini blog saya. Hohoh... sebab aku jadi malas yang amat sangat. Alhamdulillah, talian internet dah ok semula. Kebetulan juga ada cerita terbaru untuk kenangan. Jadi, aku tulis je la. Cerita bermula begini....

Disebabkan aku dah lama tanam anggur, jadi aku buat kerja sampingan tolong abang ipar uruskan kursus yang dijalankan untuk guru-guru. Aku ditugaskan untuk berbincang dengan ILP Kuala Terengganu semalam. Jadi, disebabkan nak jimat masa, maka aku kena la naik kapal terbang. My last fly was about 3 years back. Cuak juga nak naik, tapi buat-buat berani. Aku terbang sekali dengan adik aku, Zul. So, kami bertolak dari rumah pukul 4.45 pagi dan tiba hampir-hampir di KLIA pada jam 5.30. Oppsss.... aku ingat Zul tau yang terminal kami di LCCT, bukan di KLIA. hahaha.... jadi, terpaksa patah balik dan mengubah haluan pemanduan ke LCCT. Sampai LCCT pukul 5.45 dan berebut cari tempat letak kereta terdekat sebab malas jauh nak jalan kaki sambil mendukung beg komputer riba yang besar. hehehhe...

Sampai kat LCCT, kengkonon nak daftar masuk sendiri, tapi tak boleh. Aku tolong orang lain pula daftar masuk. Aku kena pergi terus ke kaunter. Zul pula ada masalah dengan ketakutan naik kapal terbang perut. Jadi kena berlari ke tandas. Sampai kat kaunter, mamat tu suruh aku masuk ke balai berlepas sebab dah lambat. Tengok-tengok kat tiket berlepas tu, waktu masuk ke balai berlepas adalah jam 6.15. Dan waktu aku tengok jam pun memang 6.15. Tanya orang kat kaunter sempat tak kalau saya nak solat subuh. Orang tu suruh masuk balai berlepas dan tak jawab soalan aku. Dia cuma kata dah lambat. Hohoho... Zul pula tak muncul-muncul dari tandas. Aku ni dah macam orang nak terima baton je tunggu dia depan pintu balai berlepas tu. Haishhh....

Bila kami dah masuk balai berlepas, Zul lari lagi ke tandas. Adusshhh..... Masa serah tiket pada penjaga tiket tu, aku bagitau partner aku kat tandas. Dia suruh aku terus ke kapal angkasa terbang. Sekali lagi aku jadi penunggu baton dan terjenguk-jenguk cari Zul dari balik cermin sebab aku dah angkut beg dia sekali tadi. Nampak je dia, terus berlari separuh jalan, lepas tu patah balik pada penjaga tiket sebab tak tau kapal terbang mana aku nak kena naik. Hahahah.... bengong sungguh rasanya.... Bila dah tau, terus kalut melangkah. 

Masa dalam kapal terbang pula, aku rasa juruterbang tu kurang pandai mengendalikan pesawat kot. hahahah... Pandai je kan... Pasal lepas berlepas, masa lampu isyarat pakai tali pinggang keledar dimatikan, kapal tu jadi macam roller coaster nak turun pula. Kecut perut aku. Sepanjang kat atas kapal tu, aku dok zikir je dan fikir mati. Hehehe... sungguh. Sebab tau kerusi yang aku duduk tu je la tempat aku berpaut. Dah terbayang-bayang cerita Air Crash Investigation. huhuhu.... Alhamdulillah, kami selamat mendarat jam 7.30 pagi di Lapangan Terbang Sultan Mahmud Kuala Terengganu. Orang tak ramai mana.

Masa balik pula, satu kisah sadis berlaku. Aku sungguh tak perasan yang waktu balik kat slip penerbangan tu adalah 0815. 

Sebab dalam kepala dah set kata-kata kakak aku... "Kau bertolak pukul 6.15pagi  ke KT dan balik pukul 8.15 malam ke LCCT"... 

Bila sampai dekat lapangan terbang, aku tengok waktu berlepas adalah pukul 9.20 malam. Hohoho.... apa cerita... Disebabkan sampai awal, aku terus buat pendaftaran masuk sendiri. Tapi gagal. Ait... Nasib baik ada mamat Air Asia ni datang dekat. 

Dia semak slip dan kata, "Kak, ni dah terlepas pagi tadi ni. Kapal terbang kakak pukul 8.15 pagi tadi. A.M. Bukan P.M ni..."

Aku terus tepuk dahi. Aiyoyoyo..... Telefon abang ipar terus dan bagi tahu masalah. Dia tanya aku sama ada nak bermalam kat KT atau balik juga. Aku kata nak balik juga. Harga tiket balik hari tu melambung sehingga RM272 seorang sedangkan tiket pagi tadi harganya RM130.50. Aduss.... Abang ipar aku bank in duit. Aku pula terus dok fikir nak naik kapal terbang ke, atau bas. Zul kata bas pun kalau waktu malam macam ni sama laju macam kena kejar hantu. Baik tidur kat hotel dan balik esok pagi. Uwaaa.... tak mau tidur sini. Aku dah rindu sama Sarah dan Syaza. Dan abah diorang juga la.... ehehhe.... dalam kepala dok timbang, kemalangan bas ni selalu berlaku. Kemalangan udara, jarang-jarang. Hohoho... akhirnya aku kembali ke kaunter tiket  dan beli tiket penerbangan balik yang berjumlah RM544 untuk dua orang.... aku tau... duit tu terbang sama-sama sekali dengan kapal terbang. 



Alhamdulillah, penerbangan balik berjalan lancar. Walaupun cuaca buruk, tapi tak ada pula adegan naik roller coaster berlaku. Cuma kadang-kadang je rasa macam enjin kapal terbang tu dah berhenti sebab bunyinya jadi macam sayup-sayup je... Aku sampai rumah jam 12 malam (lepas mesyuarat sekejap dengan bos). Anak-anak semua dah nyenyak tidur... bila tengok.... memang aku rindukan mereka... huhuu....


Monday, September 05, 2011

Kenapa sayang...

Dah lama rasanya mama tak coret tentang perkembangan anak mama. Syaza hari ni dah masuk hari ketiga meragam. Tidur malam tak nyenyak dan minta macam-macam. Air kosong dalam botol, susu yang perlu dipanaskan, nak susu mama sepanjang malam, nak tidur buai, nak mama masukkan Syaza dalam buai, nak abah henjut, nak mama henjut pula... oh... anak... memang tidur malam mama dan abah tak lena.

Sebab apa, mama belum kenal pasti lagi. Tapi nampak macam ada masalah pada mulut. Ulser atau mungkin sakit gigi. Syaza kurang makan. Dan bila makan makanan keras, Syaza nangis. Bila nak minum susu, Syaza tak minum sampai habis. Salah sikit, Syaza merengek. Nak mama duduk dengan Syaza sepanjang masa. Uwaaa.... sepanjang raya ni, mama tak sempat lagi kemas dan hias rumah kita. Sebab masa sepanjang puasa, kita dok rumah tok mak. Buka dan sepanjang hari di sana. Balik rumah pun cuma lepas solat terawikh je. Masak pun tak. Tiga hari sebelum raya, mama cuma sempat kemas sikit-sikit je. Lepas tu kemas baju untuk balik kampung. Habis beraya di Pagoh, balik ke rumah dan beraya di sini. Pun masih dengan rutin yang sama. Duduk dan melepak di rumah tok mak. Baru hari ni berkesempatan duduk di rumah. Jadi, bila Syaza nak duduk berkepit je dengan mama... aduhai.. mana boleh jadi. Rumah belum berkemas. Nak suruh dia mandi pun tak nak. Asyik melaung tak nak kawan mama bila mama bangun nak angkat telefon tadi. Huaaa... macam ni mama pun nak nangis jua la... huhuhuhuh.....
There was an error in this gadget