Friday, August 24, 2012

Afiq, enam bulan


Pada usia 6 bulan, berat Afiq turun sikit dari 9.5 kg ke 9.3 kg. Afiq demam selesema. Baik dan demam sepanjang dua minggu semenjak sebelum raya lagi. Empat kali sedut gas di Klinik Pakar Kanak-kanak di Bandar Botanic. Sekali sedut RM15. Masa lawatan pertama tu, bayarannya cuma RM65 je. Doktor Lee kata Afiq terlebih berat. Jadi, Afiq makan ubat demam lebih dari kanak-kanak biasa. 3ml instead of 1.5 ml. Hehehe...

Masa raya kat kampung, demam Afiq turun naik. Sekejap ok, sekejap demam panas. Penah cecah 38.7C. Tapi alhamdulillah, mama berjaya kawal suhu badan Afiq. Sedut hingus dan makan ubat dah jadi biasa untuk Afiq. Makan ubat dah tak takut dan menangis lagi. Cuma bila nak sedut hingus, Afiq mesti menangis bila nampak air garam yang nak disembur ke hidung Afiq. Mama kesian. Dapat rasa peritnya air garam masuk hidung. Tapi, biasanya bila lepas disedut hingusnya, Afiq pasti nampak lega dan dah boleh senyum-senyum.

  

Doktor bagi air garam jenama Sterimar untuk bayi berumur 0-3 tahun. Lepas tu dia sertakan sekali pencuci hidung jenis tiub. Lebih elok dan selamat untuk bayi. Jadinya, peralatan ni la yang jadi teman setia Afiq sepanjang dia selesema dan demam. Alhamdulillah, hari ni, Afiq nampak ok. Takde tanda-tanda nak demam lagi. Cuma batuk masih lagi ada. Kadang-kadang bunyi kahaknya pekat sangat.

Mama ingatkan nak lanjutkan waktu beri makan untuk Afiq sampai Afiq sihat. Tapi semalam Afiq nampak tak sabar sangat nak makan. Disebabkan mama tak prepare apa-apa lagi, jadi mama cuma bagi kentang putar yang mama beli kat KFC. Mama cuba bagi couscous tapi Afiq macam tak berminat nak makan. Mungkin sebab teksturnya agak kasar. Jadi Afiq macam nak tercekik mama tengok bila Afiq makan. Selera betul Afiq makan kentang putar tu sampai hampir habis tiga suku bekas kecil tu. Makan macam dah biasa je mama tengok. Hehehe... 

Sat tadi mama dah sediakan bubur nasi yang mama kisar halus dan juga lobak merah yang dah dikisar halus. Mama simpan dalam peti sejuk beku. Nanti bila nak makan, tinggal panaskan aje. Cepatnya masa berlalu. Rasanya masih terbayang-bayang sakit bersalin dan kini Afiq sudah 6 bulan. Subhanallah....



Pasta Goreng Berempah

sumber: kyros kebab

Dah lama nak muat naik resepi ni untuk rujukan sendiri dan sesiapa yang berminat. Aku mula suka masak pasta ni lepas makan di Kyros Kebab. Sedap. Cuba cari resepi masa tu tak jumpa. Jadinya aku makan berkali-kali untuk rasa apa yang ada dalam pasta tu. Masa makan, aku kenal pasti bahan-bahan dia. Hehehe... macam pandai je kan? Tak ada la kena 100% kot. Mungkin ada bahan rahsia. Tapi bila aku guna resepi ni, boleh la kena dengan tekak sendiri. Mau cubakah? Silakan.

Pasta goreng berempah

Bahan-bahan A
2 sudu Kari
Rosemary
McCormick Mixed Herbs / Master Food Spaghetti Bolognaise
Sos tiram
Garam
Gula atau madu

3 keping dada ayam
Satu bungkus spaghetti (500gm) - *Ikut suka nak guna pasta jenis apa. Kadang2 aku guna spageti. ada masa fettucini.
Tiga biji lada benggala dipotong panjang
Dua biji bawang besar
Satu labu bawang putih
4 sudu besar sos tiram
4 sudu besar McCormick Mixed Herbs / Master Food Spaghetti Bolognaise
3 sudu besar lada hitam yang ditumbuk kasar
Garam secukup rasa
Minyak masak

Cara-cara memasak:
  1. Perap ayam bersama bahan-bahan A selama ½ jam dan kemudian dibakar. Potong nipis-nipis dan ketepikan.
  2. Panaskan kuali dan masukkan minyak.
  3. Tumis bawang besar dan bawang putih sehingga lembut dan masukkan garam secukup rasa.
  4. Masukkan sos tiram, lada hitam dan Mixed Herbs atau Spagehtti Bolognaise herbs dan kacau.
  5. Kemudian masukkan ayam yang telah dihiris nipis dan cili benggala. Kacau hingga cili benggala agak lembut.
  6. Masukkan spaghetti atau sebarang pasta ke dalam kuali dan kacau hingga rata. 


Makanan ni aku selalu masak kat rumah mak masa raya pertama. And masa raya pertama tahun ni gak aku buat Nasi Kabsah. Makan dengan ayam yogurt dan sos dia. Sedap weh. Resepinya boleh rujuk kat sini ek. Terima kasih kak Wana.

Sunday, August 12, 2012

Babywearing... Another collection

Ingat tak dulu ada satu tulisan pasal babywearing? Boleh baca kat sini. Secara dasarnya, aku dah ada 3 jenis babywearing. Ring sling, baby pouch dan wrap. Aku suka semuanya. Tapi, ada satu lagi yang menjadikan aku lebih suka lagi. Hehehe… SSC or known as soft structured carrier. SSC ni lain sikit dari carrier yang biasa. Perlu diingat kebanyakan carrier sedia ada di pasaran hanya menggantung bayi dan bukannya membawa. Kalau diperhatikan, carrier tersebut hanya menampung berat bayi melalui punggungnya sahaja.

 Ini boleh membawa kepada rasa penat. Ye la… cuba bayang kalau kita hanya boleh letak punggung je kat batang besi. Penat kan? Sebab keseluruhan berat badan kita hanya ditampung oleh punggung. Aduhai… sangat meletihkan. Kalau dah terpaksa, tak boleh nak buat apa la. Tapi tentu sekali kita dok terbayang alangkah seronoknya kalau ada kerusi yang elok untuk kita duduk berehat kan? Macam tu juga dengan bayi.


Carrier yang paling elok adalah carrier yang boleh menampung berat bayi melalui kedudukan duduk yang sempurna. Kedudukan duduk yang sempurna bermaksud ia meliputi punggung bayi dan juga kedua-dua belah peha hingga ke pelipat di bahagian lutut. Kiranya macam kita duduk sempurna la. Melalui carat tu, baru kita rasa selesa kan? Bayi juga begitu. Sebab tu aku kata SSC adalah carrier yang paling baik untuk bayi. Bukan carrier biasa. Bayi duduk dengan sempurna sambil kita pun rasa selesa membawa dia ke hulu ke hilir. Lebih dari itu, bayi duduk dekat dengan jantung kita dan mendengar setiap denyut jantung ibu. Bayi yang sentiasa ‘dipakai’ akan lebih berkeyakinan dan cepat menjadi matang berbanding bayi yang diletak di dalam kereta tolak. 

Jadi, pakailah bayi anda selalu. Hehehe… Kalau teringin nak beli SSC ni, boleh dapatkan di sini dan juga di sini. Oh… di sini juga. Selamat mencuba!

Nota: Tentang SSC ni, aku beli secara maya di sini. Perkhidmatan yang sangat bagus. Aku suka. Dan Afiq juga selesa dibawa menggunakan SSC ni. Yang paling penting, Mr. Hubby pun boleh sama 'pakai' Afiq kalau aku penat. Berbanding wrap yang sebelum ni hanya boleh dipakai oleh aku. Huhuhu...


There was an error in this gadget