Tuesday, November 15, 2011

Jadual persekolahan, cuti penggal dan cuti umum

Ini kalendar persekolahan dan kalendar cuti sekolah. Sekadar berkongsi untuk kegunaan bersama. Sila ambil perhatian bahawa guru tidak tertakluk kepada cuti penggal sebanyak 87 hari sebab ada banyak aktiviti yang dijalankan di luar waktu sekolah seperti perkhemahan, jaga peperiksaan, bertugas di sekolah, kelas tambahan dan banyak lagi. 87 hari cuti persekolahan itu hanya untuk pelajar sahaja. hhohoho... Harap maklum. 








Monday, November 14, 2011

Guru bertugas

Aku jadi guru bertugas untuk minggu terakhir persekolahan ni. Yang syoknya, aku memang tak sedia apa-apa pun untuk hari ni sebab ingatkan, aku hanya sekadar guru pembantu je. Rupanya pagi tadi, GPK 1 panggil dan ingatkan tugas aku minggu ni dan ingatkan juga untuk aku beri ucapan. Errk.... sungguh.... aku terkedu. Aku teringat kata-kata Hasniza hari tu yang dia pernah jadu guru bertugas dan berucap depan perhimpunan. Tapi, budak-budak senyap dan tak beri sebarang reaksi. 

Masa perhimpunan tadi, sebagaimana yang telah diduga, pelajar tak banyak beri reaksi. Respon mereka sangat kurang dan aku rasa secara keseluruhannya, mereka tak faham pun apa yang aku cakap. Aduhaii.... Memang sangat payah nak berdepan dengan situasi perbualan itik dan ayam... Tapi, hakikatnya, ini la yang terpaksa aku hadapi untuk tahun akan datang. 

Tugas-tugas yang sudah ada dalam senarai untuk tahun depan adalah guru penasihat untuk Pengakap, Persatuan Bahasa Inggeris, Kelab Bola Jaring. GPK Kokurikulum juga dah beritahu awal-awal yang aku akan jadi ketua penasihat antara tiga tu. Dan tahun depan juga, aku akan pegang jawatan Ketua Panitia Bahasa Inggeris. Gugup dan takut juga. Bukan senang jadi KP dalam suasana yang begini. Dengar cerita juga peruntukan untuk aktiviti payah untuk diminta. Satu lagi cabaran besar untuk aku. Moga-moga aku mampu bertahan...

Minggu lepas pula, aku baru selesai satu aktiviti RIMUP (Rancangan Integrasi Murid Untuk Perpaduan). Sekolah aku hantar budak menari untuk tarian melayu. Jadi, sempat la latih buat tarian Lodeh Hai Mak Lodeh. Ingatkan nak buat zapin. Tapi tak sempat sebab langkahnya nampak susah dan perlu masa yang lebih panjang. Alhamdulillah, bukan nak masuk bakul angkat sendiri, tapi sekolah aku dapat pujian sebab tariannya cantik dan menarik. Hehehe... seronok la sikit.








Ni antara gambar yang aku sempat rakam masa nak pergi program RIMUP di SJK (C) Jenjarom. Dapat juga rakam sikit. Agak sedih sebab tak dapat tengok persembahan anak-anak didik aku sebab tengah seronok merakam video, kakak aku telefon. Jadi, rakaman video guna telefon tangan tu terhenti la. Hhuhu... apa pun, ini memang pengalaman yang menyeronokkkan.

Thursday, November 10, 2011

Tak nak kawan...

Ni catatan tertangguh. Mama tak sempat nak muat naik sejak ditulis. Kak Ngah keluarkan dialog ni masa kita dalam perjalanan nak balik ke rumah lepas menyambut Aidil Adha di kampung 7 November 2011 yang lepas. Dialog menyentuh jiwa dan perasaan. Hehehe....

La ni kak ngah dah pandai buat dialog. Dalam perjalanan balik dari kampung tadi, kita singgah di Hentian Ayer Keroh. Beli buah dan jagung buat bekal makan dalam kereta. Masa nak masuk kereta, kita lalu depan mesin penimbang. Kak ngah sibuk minta duit syiling nak timbang diri kat mesin tu. Mama kata tak boleh sebab baru kelmarin kita timbang.

Kak ngah merajuk dan tak nak kawan dgn mama dan abah. Yang kelakarnya, dalam kereta kak ngah berdialog:
"Adik tanya, mama, boleh tak adik nak timbang? Mama kata tak boleh. Adik tak nak kawan mama. Abah. Adik kawan dgn kakak aje".
Huhu.. Makin pandai..
There was an error in this gadget