Friday, May 23, 2008

Kecurian bermesej?

Aku pun tak pasti. Tapi itu yang disampaikan pada mak aku. Mengikut katanya, sejak ayah aku jadi nazir masjid, kecurian menjadi-jadi... Hmmm... tu macam nak buat unsur sabotaj je. Sengaja diada-adakan kecurian tu supaya boleh jadikan seseorang kambing hitam. Nampak macam dirancang supaya ayah aku letak jawatan. Ntah ler... Aku pun tak sangka, duduk di kampung yang begini. Ingatkan dalam tv je. Rupa-rupanya ada lagi kes macam ni kat dunia yang semakin moden. Pada aku, siasat dulu. Ini, dah berkali repot polis, sampai la ni polis terima laporan je. Takde pulak nampak sebarang progress untuk siasatan. Barangkali polis terlalu sibuk terima report sampai tak sempat nak buat siasatan kot. Hahahehehuhu.....

Thursday, May 22, 2008

Masjid kena pecah lagi daaa....

Balik dari sekolah semalam aku singgah rumah mak aku yang terletak sebelah masjid. Tak le terkejut sangat bila terima berita tu sebab dah selalu juga masjid tu kena pecah. Kalu tak silap aku dah masuk kali ke 7. Biasanya hari Jumaat antara lepas Asar ke Maghrib. La ni, dia dah tukar modus operandi. Dia jalankan operasinya hari Rabu antara Zohor ke Asar. Lepas tu, dia agaknya tak sempat nak angkut printer. Yang syoknya tu, printer dah siap masuk dalam kotak asalnya, siap seal dengan pita seletape lagi. Pastu dibungkus masuk dalam beg plastik hitam. Cuma tinggal lagi dia tak sempat nak angkut sebab ada orang nampak kot. Dia dah menghilang ntah ke mana. Kata mak aku, ayah aku kejo. Tapi yang tak syoknya, kata mak aku lagi, dia ada bawa umpil. Heee.... takut lak aku dengo. Kalu la terdesak, sure umpil tu yang akan jadi senjata. Nauzubillah.... Pelik kan orang ni... sampai masjid pun dia sanggup pecah masuk. Tapi sampai la ni, takde sebarang tangkapan. Nape kalu macam kat CSI tu senang je boleh dapat ek? Kata adik ipar aku, duit diorang banyak, jadi kejenya bagus. Heheheh.... ntah ler...

Sunday, May 11, 2008

Selamat Hari Ibu

Dah nak masuk 12 Mei 2008. Tapi aku rasa masih valid lagi untuk aku mengucapkan Selamat Hari Ibu pada ibu-ibu, mama-mama, ummi-ummi, mak-mak dan yang sama waktu dengannya. Tahun ni kali kedua aku menyambut Hari Ibu. Melihat anak sendiri membesar di depan mata, rasa macam tak percaya yang aku dah anak. Bila jadi mak ni, kita dapat rasa apa yang mak kita rasa walaupun bukan 100 peratus. Ada masanya ibu akan jadi possesive bila dia rasa yang dia bakal kehilangan anaknya. Ntah la. Kadang-kadang kita tengok orang, kita akan kompelin itu ini. Tapi bila kena pada batang hidung sendiri, baru kita tau kenapa ada ibu yang bersikap possesive. Untuk anak aku yang baru setahun jagung, belum ada apa-apa yang aku perlu risaukan. Bila dia dah meningkat dewasa ni nanti... macam-macam lagi dugaan yang bakal berlaku. Apa pun, aku respek dengan ibu-ibu yang terus tabah menghadapi cabaran membesarkan anak-anak mereka. Aku pun rasa aku dah makin melalut. Jadi, aku nak kena tido dah ni. Esok nak bangun pagi, masak makanan untuk si kecil aku tu sebelum aku hantar pagi-pagi pergi rumah pengasuhnya sebab pagi esok aku ada kerja yang mesti diselesaikan. And aku pun nak kena gak sediakan sarapan untuk abah si kecil tu.


Iman Maisarah, permata hati kami.

Wajah blur Iman Maisarah yang pelik bila dia merasakan macamana mama dengan abah dia boleh lagi tersenyum sedangkan dia dah mamai sungguh nak tido...

Barisan ibu-ibu dalam keluarga aku.


Ni mak aku, Puan Fatimah bt Othman yang banyak bimbing aku sampai la aku jadi bijak cam arini. heheheh....

Sunday, May 04, 2008

Cikgu Solehan bin Remot

Kali terakhir aku jejak Sekolah Menengah Dato' Harun, Tanjong Karang ialah tahun 1995. Sekarang dah 2008. Kira dah 13 tahun aku tak jejak dan jumpa cikgu-cikgu sekolah aku tu. Tapi dah ditakdirkan Allah, aku jumpa balik seorang jejaka yang aku sanjung sebab dia antara jejaka yang paling seronok pernah hadir dalam hidup aku. Cikgu Solehan bin Remot. Orangnya rendah je. Jarang senyum. Tapi kalau senyum.. adusss... manisnya! Tapi bukan sebab kemanisan senyuman dia yang buat aku terpikat. Karisma yang ada padanya menjadikan aku antara pelajar yang bersemangat nak belajar Bahasa Melayu.
Dia pengetua SMDH dari tahun errr.. aku pun lupa. Tapi yg pasti, thn 1996 dia dah takde kat sekolah tu lagi. Cikgu Solehan ni baik giler walaupun senyumnya jarang kelihatan. Cara dia menegur tu sinis, tapi penuh hikmah. Jadi siapa yang buat silap je yang tahu. Takde la malu dengan orang lain. So, pandai-pandai la membetulkan diri sebelum rahsia kesilapan terbongkar.

Cikgu Solehan gelar budak-budak kelas aku pedagang-pedagang Arab sebab kelas kami amik elektif Perdagangan dan Bahasa Arab. Kelas 4 Perdagangan Arab.

Kalu aku dok ceritakan pasal cikgu aku ni, sampai ke sudah tak abis. Apa pun , aku jumpa dia semalam ketika bengkel kecemerlangan staf (gamba-gamba). Dia dijemput sebagai penceramah untuk program tu. Menggigil juga aku bila berjumpa dia lepas habis program. Maklum je la, jumpa jejaka idaman Malaya. Heheheh.... Hajat dihati nak bercerita tentang pencapaian aku dan macam-macam lagi. Tapi sebab dia pun macam tengah sibuk nak berkemas dan nak pi makan (Pengetua aku pun dah menunggu nak iring dia ke tempat makan), aku cuma sempat bagitau yang aku ni bekas pelajar dia dan dia sempat berkirim salam pada ayah aku yang dia sangat kenal. Bekas penghulu la katakan.... :)



Ni gambar cikgu Solehan masa zaman dia jadi cikgu. Waktu ni tahun 1995. Masa aku tingkatan 5. Ada jamuan akhir tahun untuk pelajar-pelajar SPM Sekolah Menengah Dato' Harun Tanjong Karang. Susah gak nak dapat gambar cikgu Solehan ni sebab dia malu-malu alah nak amik gambo depan kamera.



Gamba yang ni lak masa bengkel semalam. Kurang jelas. Tapi yang pasti, terpancar wajah tuanya. Sekarang umur cikgu dah 59 tahun. Baru pencen 3 tahun lepas. La ni jadi penceramah sambil memegang jawatan sebagai Pengerusi Koperasi Pendidikan kalau aku tak silap.

Thursday, May 01, 2008

Hari Keluarga Hj Samain 1 Mei 2008

Ni tahun keempat keluarga Hj Samain menganjurkan hari keluarga setiap tahun pada 1 Mei. Tahun ni keluarga aku mengambil bahagian sebagai penyusun aturcara untuk sukaneka. Seronok sebab ni kali pertama buat di luar dari Kg Bt 10 Kebun Baharu. Kali ni buat kat padang awam Pantai Morib. Ni antara gamba-gamba aktiviti yang diadakan. Banyak makanan yang masing-masing bawa. Kenyang perut suka hati.
There was an error in this gadget