Monday, December 26, 2011

Saya cuai....

Ya... saya cuai... padan muka saya... huaaaa...... Apa yang cuainya? Pagi tadi aku sampai rumah mak, terus letak barang-barang atas meja kopi. Telefon, beg anak, buku cerita. Lepas tu aku lepak-lepak, makan-makan, borak-borak. Sambil-sambil tu, dok tunggu la anak buah terkecil takat ni, Alif Firdaus bangun dari tidur sebab hari ni adalah hari ulangtahun yang pertama dia. Firdaus ni, amatlah comelnya. Pipi tembam, kaki tembam, segala bagai tembam. Perangai pun dah makin cute dan buat orang yang memandang memang geram. 


Bila dah bangun, Firdaus merayau ke hulu hilir. Biasa la... dia memang tak tahu duduk diam. Sampai la satu ketika dia menghilang kat luar dan adik ipar aku nampak dia kat luar tengah main air dalam baldi. Lepas tu aku dengar suara jeritan mak dia yang turut sekali kat luar. Tak lama lepas tu mama Firdaus ni dok hulur aku satu telefon yang amat aku kenal yang telah basah terendam. Uwaaaa..... Kata adik ipar aku, telefon tu dah sampai dasar baldi pun. Huhuu... entah berapa lama la dok terendam kat situ.

Aku pun terus cabut bateri dan asing-asingkan bahagian dalam telefon. Lepas tu aku jemur kecuali bateri dia aku lap kering. Sat tadi, En. Bard keringkan pakai blower dan hulur kat aku semula. Jelas sangat ada bintik-bintik air. Tak tahu boleh hilang ke tak. Tapi, aku harap boleh la guna untuk jangka masa yang lebih lama... Si Firdaus ni pun macam tahu-tahu je aku dah nak dapat gaji. Huhu..... 

Friday, December 23, 2011

Graduation Day

Cerita ni dah lama. Bulan 11 lepas. Tapi mama rasa masih perlu mama muat naik gambar Kak Long. Sekadar rekod untuk tatapan Kak Long dan bakal suami Kak Long nanti. Al-Kindi Garden Concert and Graduation 2011 was held on 17/11/2011. Kali ni kali pertama diadakan waktu malam. Jadi, sempat la mama datang tengok. Sarah pakai baju warna merah dan kain batik merah serta tudung sekolah dari rumah. Sarah nak pakai baju lengan panjang kat dalam sebab Sarah kata, kalau nak pakai tudung, Sarah kena pakai baju lengan panjang (macam pernah dengar je kata-kata tu. heheheh....). Jadi, mama pakaikan Sarah baju warna meraj jambu. Bila sampai sekolah, mama jadi pelik sebab majoriti murid pakai baju melayu. Ada la beberapa orang pakai macam tak ikut arahan cikgu. Macam Sarah la. Pakai baju kemeja la, jubah la. Bila mama tanya cikgu, cikgu kata nanti tukar. Pelik sungguh rasa bila banyak acara dah berjalan, tapi Sarah masih lagi tak tukar baju. Mama jadi risau juga. Rupa-rupanya, memang Sarah sengaja dipakaikan baju tu. Sebab Sarah masuk acara tilawah antarabangsa. Hehehe.... Sarah hafal surah Al-Lahab. Laju je Sarah baca. Padan la Sarah selalu baca di rumah. 

 

Bila dah selesai acara tu, baru la Sarah tukar baju Melayu warna biru yang Sarah pinjam dari Haraz. Dalam ramai-ramai tu, Sarah je tak ada kain pelikat buat selempang kat bahu. Dikir barat ni dalam Bahasa Arab. Sarah selalu nyanyi kat rumah. Mula-mula mama ingat cikgu saja-saja ajar. Rupanya, bila satu hari Sarah dok buat gerak dikir barat, baru la mama perasan yang Sarah ada buat persembahan. Comel mama tengok anak mama kat atas pentas. Rasa terharu pun ada dan tak sangka anak mama dah besar. 






Tok Mak, Moksu, Kak Azie, Hakim, Kak Yana dan Kak Sari pun sempat datang tengok Sarah buat persembahan.Tahun depan, Sarah enam tahun. Masuk sekolah yang sama. Cuma kena lebih rajin supaya Sarah boleh terima hadiah tahun depan. :) Mama, abah, Kak Ngah love you very much.


Tuesday, December 13, 2011

Dua cerita

Lama sungguh tak kemaskini blog. Pada kawan-kawan yang keluar masuk ke alamat ni dan tengok ia tidak dikemaskini, maaf sangat-sangat ye... Bila cuti sekolah ni, rasa nak menulis tu kurang la pula. Hehehe... Rasa nak duduk berehat je 24 jam. Blogwalking pun dah jarang-jarang sebab jarang buka blog sendiri. Sangatlah hampeh kan? Hahaha....

Anyway, nak cerita beberapa kisah. Ada satu tu, rasanya sangat penting sebab pasal Sarah. Kena juga simpan rekod walaupun mungkin ada yang tak sudi membaca. Cuma, disebabkan kali ni aku buka komputer dan bukan komputer riba, maka tak boleh la nak muat naik gambar Sarah masa hari graduasi dan konsert mini 2011 dia yang baru lepas tu.

Cerita 1
Hajat aku nak ke kelas penyusuan akhirnya tercapai juga. Seronok sangat sebab dapat ikut serta kelas menyusu tu dengan pengasas Lunatots, Cik Sue... Kalau nak ke kedai dia, boleh juga klik di sini. Walaupun sudah banyak yang aku tahu pasal penyusuan susu ibu ni, tapi ada juga ilmu dan pengalaman yang boleh dikongsi bersama. Paling seronok sebab dapat kenal Sue secara lebih dekat, Pn. Hazarina, (orang kuat di Lunatots di Putrajaya) dan rakan-rakan sekelas yang lain, Kak Lily dan suami, Suzie (yang tak dpt hadir bersama suami sebab suami bekerja di saat-saat akhir) dan Basley serta suami (maaf kalau salah eja). Tak tergambar rasa seronok berkongsi ilmu bersama-sama. Dan hasil kelas tersebut, aku juga mula berminat untuk memulakan cara yang baru dalam membesarkan anak-anak. Insyaallah, lepas ni, aku akan guna lampin moden untuk anak ketiga nanti. Harap-harapnya aku mampu dan tak malas. Hahaha.... Nanti aku akan cerita tentang lampin moden tu ek. Doa je la aku ada masa nak menaip. Hehehe...

Cerita 2
Baru sat petang tadi ke Klinik Rosnah. Encik Bard disahkan mempunyai nisbah kolesterol yang tinggi. Dengan apa? Halahai.... cerita Dr Rosnah tadi panjang. Dan la ni aku dah tak berapa ingat apa dia cerita. Nak godek balik fail tadi pun terasa malas sebab sat lagi, Cik Syaza pasti datang jemput aku sekali lagi masuk bilik untuk tidur (walaupun dia sebenarnya baru je bangun tidur sebab seharian tak tidur hari ni). Tapi yang pasti, Encik Bard kena makan ubat anti kolesterol selama 3 bulan sebelum mengulang ujian darah bulan 3 nanti. Lepas tu, dia juga kena makan minyak ikan. Dan yang mencabarnya, pemakanannya perlu dijaga rapi. Makan oat, kurangkan makanan lemak tepu, bergoreng. Lebihkan makanan kukus, rebus dan bakar. Aku kena cuba untuk mula memasak semula. Huhu... Semenjak makin sarat ni, makin malas rasanya memasak dan lebih banyak makan di luar. Lagi pula bila masa memasak dan membasuh pinggan, perut bulat ni akan bertembung dengan sinkiyang membuatkan aku rasa kurang selesa dan cepat sakit pinggang. Tapi, insyaallah, aku akan cuba yang terbaik untuk Encik Bard yang tercinta. Kawan-kawan.... doakan aku sihat untuk memasak semula yea... hehhehee...

Ok la. Sebenarnya, sebelum menghadap komputer sat tadi ni, aku dah makan ubat selesema yang mengantuk. Jadi, rasa sekarang mengantuk itu sudah datang berkunjung kot. Makanya, aku kena masuk tidur. Plus, encik Bard sudah sound suruh tidur. Hahaha... Gud nite friends... See u again... Huhu....

Tuesday, November 15, 2011

Jadual persekolahan, cuti penggal dan cuti umum

Ini kalendar persekolahan dan kalendar cuti sekolah. Sekadar berkongsi untuk kegunaan bersama. Sila ambil perhatian bahawa guru tidak tertakluk kepada cuti penggal sebanyak 87 hari sebab ada banyak aktiviti yang dijalankan di luar waktu sekolah seperti perkhemahan, jaga peperiksaan, bertugas di sekolah, kelas tambahan dan banyak lagi. 87 hari cuti persekolahan itu hanya untuk pelajar sahaja. hhohoho... Harap maklum. 








Monday, November 14, 2011

Guru bertugas

Aku jadi guru bertugas untuk minggu terakhir persekolahan ni. Yang syoknya, aku memang tak sedia apa-apa pun untuk hari ni sebab ingatkan, aku hanya sekadar guru pembantu je. Rupanya pagi tadi, GPK 1 panggil dan ingatkan tugas aku minggu ni dan ingatkan juga untuk aku beri ucapan. Errk.... sungguh.... aku terkedu. Aku teringat kata-kata Hasniza hari tu yang dia pernah jadu guru bertugas dan berucap depan perhimpunan. Tapi, budak-budak senyap dan tak beri sebarang reaksi. 

Masa perhimpunan tadi, sebagaimana yang telah diduga, pelajar tak banyak beri reaksi. Respon mereka sangat kurang dan aku rasa secara keseluruhannya, mereka tak faham pun apa yang aku cakap. Aduhaii.... Memang sangat payah nak berdepan dengan situasi perbualan itik dan ayam... Tapi, hakikatnya, ini la yang terpaksa aku hadapi untuk tahun akan datang. 

Tugas-tugas yang sudah ada dalam senarai untuk tahun depan adalah guru penasihat untuk Pengakap, Persatuan Bahasa Inggeris, Kelab Bola Jaring. GPK Kokurikulum juga dah beritahu awal-awal yang aku akan jadi ketua penasihat antara tiga tu. Dan tahun depan juga, aku akan pegang jawatan Ketua Panitia Bahasa Inggeris. Gugup dan takut juga. Bukan senang jadi KP dalam suasana yang begini. Dengar cerita juga peruntukan untuk aktiviti payah untuk diminta. Satu lagi cabaran besar untuk aku. Moga-moga aku mampu bertahan...

Minggu lepas pula, aku baru selesai satu aktiviti RIMUP (Rancangan Integrasi Murid Untuk Perpaduan). Sekolah aku hantar budak menari untuk tarian melayu. Jadi, sempat la latih buat tarian Lodeh Hai Mak Lodeh. Ingatkan nak buat zapin. Tapi tak sempat sebab langkahnya nampak susah dan perlu masa yang lebih panjang. Alhamdulillah, bukan nak masuk bakul angkat sendiri, tapi sekolah aku dapat pujian sebab tariannya cantik dan menarik. Hehehe... seronok la sikit.








Ni antara gambar yang aku sempat rakam masa nak pergi program RIMUP di SJK (C) Jenjarom. Dapat juga rakam sikit. Agak sedih sebab tak dapat tengok persembahan anak-anak didik aku sebab tengah seronok merakam video, kakak aku telefon. Jadi, rakaman video guna telefon tangan tu terhenti la. Hhuhu... apa pun, ini memang pengalaman yang menyeronokkkan.

Thursday, November 10, 2011

Tak nak kawan...

Ni catatan tertangguh. Mama tak sempat nak muat naik sejak ditulis. Kak Ngah keluarkan dialog ni masa kita dalam perjalanan nak balik ke rumah lepas menyambut Aidil Adha di kampung 7 November 2011 yang lepas. Dialog menyentuh jiwa dan perasaan. Hehehe....

La ni kak ngah dah pandai buat dialog. Dalam perjalanan balik dari kampung tadi, kita singgah di Hentian Ayer Keroh. Beli buah dan jagung buat bekal makan dalam kereta. Masa nak masuk kereta, kita lalu depan mesin penimbang. Kak ngah sibuk minta duit syiling nak timbang diri kat mesin tu. Mama kata tak boleh sebab baru kelmarin kita timbang.

Kak ngah merajuk dan tak nak kawan dgn mama dan abah. Yang kelakarnya, dalam kereta kak ngah berdialog:
"Adik tanya, mama, boleh tak adik nak timbang? Mama kata tak boleh. Adik tak nak kawan mama. Abah. Adik kawan dgn kakak aje".
Huhu.. Makin pandai..

Sunday, October 30, 2011

Di ambang 5 tahun

Selamat ulang tahun yang ke-lima, Sarah. 
Hari ini genap lima tahun Sarah jadi anak mama. 
Lima tahun yang lepas, mama bertarung nyawa untuk melahirkan Sarah.
Lima tahun yang lepas adalah pengalaman pertama mama bergelar ibu.
Alhamdulillah,
anak mama membesar dengan sempurna.
Pada usia lima tahun, hati mama sejuk,
bila dengar Sarah dah boleh baca Fatihah dengan lancar
Seronok sangat bila mama dengar Sarah selalu alunkan ayat kursi
Rasa kembang bila mama dapat dengar suara anak mama baca tiga Qul.
Mama memang harap,
Sarah jadi anak yang berguna,
untuk diri, agama, bangsa dan negara.
Mama sangat-sangat sayang Sarah.
Doa mama yang terbaik sentiasa untuk Sarah.


Sarah was sooooo excited to prepare her party pack for her friends at al-Kindi Garden, tomorrow.

Look at her happy face...


Kak Ngah also lent her hands for the work.

Content of the party pack. Planned to make something healthy. But not enough budget. So I guess, those can be considered as healthy snacks....

Tuesday, October 25, 2011

Tabung pecah

Masa pergi makan malam keluarga di Flamingo Steamboat di Shah Alam, Mak Ngah bagi hadiah pada semua anak-anak saudaranya sempena sambutan hari lahir lima ahli keluarga kita di bulan Oktober. Tok Yah (7/10), Ayah Long (14/10), KakYana (17/10), Mama (24/10) dan Kak Sarah (30/10). Semua yang sambut hari lahir dapat hadiah. Anak-anak saudara dapat tabung. Jadi, Kak Long dan Kak Ngah sekarang ni sibuk main dengan tabung. Tukar duit syiling dari tabung sini ke tabung sana.

Sat tadi mama sibuk menghadap komputer riba di bilik belakang. Kak Long dan Kak Ngah tengah sibuk pula dok godek main tabung dan keluarkan segala macam barang hiasan dalam almari televisyen kat ruang tamu. Tiba-tiba Kak Long masuk bawa berita.

"Mama, tadi adik dah pecahkan tabung epal. Macam mana nak buat ye, mama? Boleh tak kakak buang?" Baik dan bersopan sungguh anak mama bertanya. Nak marah pun tak jadi. Sebab fikir balik, kalau mama marah, nanti anak mama tak tau macam mana nak selesaikan masalah.

Jadi mama bagi penyelesaian, "Kemas elok-elok. Yang dah pecah tu, kakak buang dalam tong sampah. Tengok keliling kalau ada serpihan seramik atas lantai. Kutip dan buang sekali."

"Ok mama!" Seronok je Kak Long menjawab. Mungkin sebab mama tak marah kot. heheheh....

Tak lama lepas tu, Kak Long dan Kak Ngah masuk bilik belakang dan bawa sorang sebelah tabung yang dah pecah. Hehehe.... Anak bertuah mama!


Friday, October 21, 2011

Update version


Update version of a post on 19 Oktober 2011... This time, I would like to post pictures of Tempang and the address for the vet clinic.

Kaki kanan depan Tempang yang telah dikudungkan.... huhuhu... It's much better for him.

Baru lepas letak iodin kat kaki Tempang. Lepas tu urut-urut dia supaya dia lega sikit.

Ubat cacing dan iodin yang dibekalkan Doktor Kumar

Tempang yang handsome. ahahahha.... Sepanjang seminggu duduk kat rumah aku, dia tak nak makan dan minum. Mogok sebab kena kurung dalam sangkar. Aku takut kalau dilepaskan nanti luka di kaki dia lambat baik. Tapi alhamdulillah, la ni dah nampak tanda-tanda sembuh. Luka pun dah hampir kering.

 Kalau ada kawan-kawan yang nak pergi ke klinik haiwan sekitar Banting, aku cadangkan pergi ke klinik ni sebab pada aku, puas hati. Ni alamat dia:

Hospital Haiwan, 
No 56, Jalan Sultan Abdul Samad, 
Taman Muhibah, 42700 Banting, Selangor. 
No telefon: 012-2056339

Doktor Kumar juga turut bagi aku lapik cawan dan rantai kunci. Dia kata buat aku letak kat atas meja guru nanti. Thanks Doc. :D

Thursday, October 20, 2011

First day in school

I went to PPD Kuala Langat together with Yahya, ex-IPBA. Met Zuraida Mat Nawi, Nurshafinaz and Wan at PPD Kuala Langat before we headed to a restaurant for a breakfast. 10.30 we went to PPD to collect the letter. Still remember what En. Sarjani told us "Didik anak bangsa dengan penuh ikhlas". Insyaallah, I will do my best. Then, I went straight away to the school. It is a tamil school in a middle of chinese town. A little bit weird but....

I went to the office, handed over the letter to the clerk, Kak Faizah and she asked me to wait for the GB to come since he was having a meeting with PPD downstairs. Whoaaa... felt a little bit of butterfly in my tummy. hehhehe... then I looked around and saw a Malay name on the chart. Phew!!.. What a relief!

Hasniza, the teacher then came in coincidentally and we had a warm conversation. She brought me to the teacher's room... See... cantik kan? Ada partition which I never see before in any teacher's room.

And this is my temporary compartment since the teacher is on maternity leave.


Then I went to see GB. We just had a brief conversation. I handed over a letter from IPBA. He told me my real duty will start after Deepavali break. As for tomorrow, he asked me to see GPK1 for further info on teaching and schedule. Finished with that, I went back to teacher's room (impian untuk stay for a while was gone when the GB asked me to get to know the teachers in the room. huhuh....). 

I chatted with Hasniza, Punita and Pushpa. But after a while, they went out for classes. Bored and nothing much to do. So I went down and looked around the school. 



I did not manage to explore the whole school but overall, ok. Hopefully I can cope with the stress and new environment. Their English level for me is very low. They don't even understand when I asked them a simple question (What year are you?). The girl looked at me and puzzled. Her mouth almost open wide coz she did not understand. hahahha... Then I asked in Malay. She answered and smiled. Then she went away. I told Hasniza and she told me that she taught them how to reply in Malay coz before this, they didnt even know how to answer the question in Malay. Haiyoooo... Then I have to learn Tamil as well. 

For the first day, I manage to get to know few people. Kak Faizah - the clerk, Hasniza - BM teacher, Punitha - Maths teacher, Pushpa - can't remember the subject she teaches, Rohana and Sharifah - Pembantu Pra. As time goes by I will get to know more people in the school. Tomorrow is the last day for this week. Hohoho.... Next week of for the whole week due to Deepavali. I will only start the real class (maybe) on 31st. :)

Wednesday, October 19, 2011

Solat sunat syukur

SJK (T) Jenjarom, Kuala Langat, Selangor

It's just about 15 minutes drive. Alhamdulillah. Will go to PPD Kuala Langat to collect the appointment letter and go to the school to report duty. Have you perform you solat sunat syukur for the happiness and rezki given by Him? Why don't you do it... :)





Penempatan dan Tempang lagi


Alhamdulillah, syukur sangat pada Allah sebab aku dapat negeri yang aku pilih. Harap-harapnya tidak adalah adegan mengemas barang untuk ke daerah yang lebih jauh. Apapun, macam Mr. Hubby kata, "Dapat mana pun, pergi je la mama. Jangan risau." Insyaallah, mana-mana pun aku akan cuba tabur bakti sebaik mungkin. Di kumpulan FB la ni tengah kecoh pasal dapat sekolah mana. Kalau aku terus track setiap orang, gamaknya aku akan duduk depan komputer ni tanpa dapat buat apa pun. Jadi, untuk hari ni, aku nak ubah sikit hala cerita.

Pada sesiapa yang tercari-cari klinik haiwan di sekitar Banting, aku ada satu klinik yang aku nak cadangkan. Tempat Tempang. Klinik Haiwan tu berhampiran dengan simpang tiga menuju ke pasar basah Banting. Doktor yang merawat sangatlah baiknya. Dr. Kumar. Jumlah kos rawatan Tempang ada la dekat RM425. Tapi, jangan la terkejut dengan kos sebanyak tu. Meh aku pecahkan kosnya.
  1. Amputation (potong kaki) - RM250
  2. Castrattion (kasi) - RM100
  3. Rawatan susulan pertama (tukar balutan) - RM10
  4. Rawatan susulan kedua (tukar balutan, beli sikit makanan kucing dan beli ubat cacing) - RM45
  5. Rawatan susulan ketiga (tukar balutan) - RM10
  6. Rawatan susulan keemapt (tukar balutan dan buka jahitan. Diberi ubat iodin untuk mengeringkan luka) - RM10.

Aku memang suka berinteraksi dengan dengan Dr. Kumar tu sebab dia selalu bagi pilihan untuk mengurangkan kos. Contohnya bila aku tanya tentang balutan kaki ataupun lapik untuk alas kaki Tempang macam ala-ala kaki palsu, dia cuma cadangkan stokin bayi yang lama. Lagipun tak perlu terlalu mahal. Cut cost. Ingat nak tunjuk keadaan Tempang dan ubat-ubat yang diberi. Tapi, tak boleh nak pindah fail ke komputer riba. Huhuh... takpe la. Lain kali ek. Ok. Nak mulakan kerja untuk hari ini. Hari yang ceria... (walau dalam hati debar menanti sekolah yang akan diberi oleh pihak JPS)...




Tuesday, October 18, 2011

Posting is just around the corner

Insyaallah, di kala ini, penempatan untuk guru-guru KPLI Jun 2010 sedang rancak berjalan. Ramai kawan-kawan dah mula bercerita tentang JPN buat panggilan memaklumkan tarikh untuk lapor diri. Aku? Huaaa... ini yang rasa sedih dan takut ni. Bukan apa. dah dok terbayang aku sibuk mengemas barang untuk ke destinasi baru. Itu je la yang boleh aku bayangkan saat ni walaupun dalam hati berdoa moga itu tak berlaku. Sebab dok fikir kuatkah hati mahu berjauhan dengan permata-permata tersayang di rumah ni?

Memang dah lama menanti keadaan ni. Sebelum ni, masa jadi GSTT, aku tidak mengharap untuk kekal bertahun-tahun di sekolah yang sama. Jadi, perlakuan aku hanya sebagai seorang perantau je. Main cuit-cuit dan celup-celup je. Sebab yakin aku takkan lama di satu-satu sekolah. 

Tapi kali ni situasinya tentunya amat berlainan. Aku kena hadapi murid dan rakan-rakan sekerja berlainan bangsa (sebab dalam surat tawaran ialah SJKT). Belajar bahasa baru, menyesuaikan diri dengan budaya baru dan banyak lagi benda baru yang bakal aku pelajari. Tapi aku tak tau sampai bila sebab aku mungkin akan mengajar di sekolah yang sama untuk satu tempoh yang lama. Jadi, aku cuba juga membayangkan keadaan aku yang bangun pagi untuk masak sarapan dan makan tengahari untuk bekalan ketika di sekolah. Tak tau la nanti macamana keadaannya. Aku bukan seorang yang mudah untuk bergaul dengan orang baru. Kalau aku rasa tak sesuai, aku akan ambil keputusan untuk buat cerita sendiri. Janji kerja jalan. Tapi.... boleh ke begitu? Huhuh...

Dari hari ke hari, aku rasa makin berdebar. Malam tadi pun tak dapat tidur lena. Hampir setiap jam tersedar. Yang kelakarnya, bangun-bangun terus capai telefon tangan dan buka laman sesawang KPM. Hahahha... aje gila dah aku ni. Apapun, aku doa mohon moga Allah permudahkan segalanya untuk aku dan membuka pintu rezeki seluas-luasnya untuk aku. Amin.

Dan untuk kawan-kawan juga, selamat menempuh kehidupan baru sebagai guru. Ingat, guru juga pembentuk negara bangsa. Moga kita sentiasa memperbaharui niat setiap hari ke sekolah kerana Allah. Dan moga kita tidak tergolong dalam golongan mereka yang rugi. Amin....

Monday, October 17, 2011

Maternity Department

Perut dah makin besar. Baju masih muat lagi sebab memang aku suka beli dan pakai baju jenis besar. Tapi, seluar tracksuit, mana ada yang jenis besar-besar dan mudah memeri. Jadinya,kali ni aku kekurangan stok seluar untuk dipakai seharian. Aku memang bukan jenis berkain batik di rumah. Tak reti. hahaha.... Kalau takat seluar untuk jalan-jalan tu ada la 2 3 helai. Tapi takkan la aku nak pakai yang itu setiap hari untuk tempoh lagi 4 bulan ni.... Huhuh... nanti jadi lunyai la pula... Jadinya, aku ajak Mr. Hubby pergi cari seluar yang boleh pakai buat basahan di rumah.

Destinasi pertama, ke Jusco Bukit Raja sebab kalau tak silap, masa aku mengandungkan Sarah dulu, ada sekali aku beli seluar jenis track bottom ni dan masih lagi aku pakai hingga kini. Cuma masalahnya, seluar tu dah mula berlubang-lubang. Hhehehe.... Sampai kat sana, aku terus tuju Maternity Department. Malas nak melencong ke tempat lain. Lagipun Syaza tadi baru je lelap sekejap dalam kereta. Pastinya dia masih lagi mamai. Jadi nak kena berdukung aje. Sarah pula memang dah penat dan belum lagi tidur petang. Jadi, situasi memang sama. Pusing dua tiga kali kat kawasan situ, tapi apa yang dicari tidak ada. Kecewa yang amat sangat. Yang banyak seluar jeans, seluar yang cantik-cantik harganya sekitar RM59 - RM69. Chaiitt... takkan la aku nak sarung seluar mahal buat pakai basahan kot. Pusing kat area baju tidur kengkonon nak cuba saiz. Ketat. Pergi bahagian sukan nak cuba nasib, tidak ada yang berkenan. Semua tracksuit rekaan biasa yang getah bahagian pinggangnya sangat ketat. Huuh... aku dah mula rasa nak naik angin. Entah nak marahkan siapa aku pun tak tau. 

Mr. Hubby cadangkan pergi ke ModernMom. Walaupun tahu situ memang tak ada, aku masuk juga. Belek punya belek, paling murah seluar kat situ RM169. Gila apa aku nak pakai seluar RM169 buat basahan harian? Sekadar bertanya pada jurujual tu soalan bodoh sama ada kat situ ada tak seluar untuk pakaian harian. Seperti yang aku jangka, dia jawab situ lebih kepada pakaian pejabat dan tidak ada untuk pakaian harian. Uwaaa....

Aku ajak Mr. Hubby cuba ke Bukit Tinggi pula. Di situ masih sama. Yang buat sedikit angin bila Sarah pun sibuk tuntut nak beli baju. Huhuhu.... Sudahnya kerana geram, aku dok capai satu helai T-shirt lengan pendek dan satu seluar pendek untuk pakaian di rumah. 

Payahnya nak cari pakaian harian untuk ibu-ibu mengandung ni ek. Aku pun tak tau kenapa tak ramai pembuat pakaian yang mensasarkan pakaian jenis ni. Semua berlumba-lumba nak buat pakaian yang nampak elegan dan mahal. Tapi, golongan yang biasa-biasa dan yang lebih suka mencari pakaian harian ni, tidak pula difikirkan. Barangkali, dalam kepala cuma nak buat baju yang trendy dan ikut gaya semasa je. Tapi tak fikir tentang keselesaan kot. Hahaha.... Sebab aku ni jenis ortodoks sikit. Jadi memang agak payah la gamaknya. Kebanyakan seluar untuk ibu memgandung yang aku jumpa lebih kepada legging (macam budak kecit! Cesh!), jeans, slacks.... Lepas ni nak google lak cari kot-kot ada jual online. Hohoho....

Thursday, October 13, 2011

Bakat nak nyanyi ada. Tapi...

Tengah asyik mencari resepi buat roti musbak kat internet, anak dara yang kecil pula tengah seronok sangat dok layan main masak-masak. Tiba-tiba... kesunyian malam yang hening dipecahkan dengan suara nyanyian gemersiknya...


Yang tealu teain ni ata..
Nun ne ijau...

Mama dok layan dengar Kak Ngah nyanyi. Suara sedap. Tapi yang tak tahan bab pelat yang amat. Jenuh dah mama latih suruh cakap macam biasa. Tapi Kak Ngah tetap juga bercakap macam tu. La ni tengah dok fikir macam mana nak bagi Kak Ngah cakap macam biasa. Tak pelat. Takut membawa sampai ke sekolah esok, jenuh juga cikgu nak faham butir bicara Kak Ngah.

Ooo... ada siapa penah dengar bait lagu yang Kak Ngah nyanyi? ehehe... Mesti tak sangka kan lagu yang dia nyanyi tu adalah lagu Allahyarham Sudirman... lagu Balik Kampung... Cuba cari bait yang mana satu....


ooo.. alik ampung... ati iyang...


Wednesday, October 12, 2011

Solat dan Tempang

Hari ni tak nak cerita panjang-panjang. Cuma nak letak gambar anak-anak mama yang kadang-kadang rajin solat tanpa disuruh. Kak long dan Kak Ngah minta telekung dan sejadah. Lepas tu solat sama-sama. Seronok mama tengok. hehehe... alhamdulillah...





Yang ni pula, gambar Tempang. Published sebagai memenuhi permintaan Kak Amiiza. Kaki kanan depan dia yang dah kudung tu masih berbalut. Belum sempat bawa ke klinik untuk diganti pembalutnya. Insyaallah, hari ni kot. Tempang sihat. Cuma ubat cacing dia yang dibeli tempoh hari hilang. Huhuhu... Mahal tu... Mana entah perginya. Jenuh cari tapi tak jumpa. 





Ni pula lagak Kak Ngah yang tengah tidur sebelah Mak Tok dan satu lagi yang tengah seronok naik mainan tu. Sebelum ni, tak nak letak duit syiling. Kalau nak dia cepat turun dari mainan sebegini, mama akan ugut untuk letak duit syiling. Bergegas Kak Long dan Kak Ngah turun. Tapi sekarang dah berani pula duduk atas mainan bergoyang ni. Hahaha... dah tak ada idea untuk mama dan abah suruh cepat turun melainkan masuk duit kat dalam situ and you guys play sampai penat. Huhuhu....



There was an error in this gadget