Sunday, September 19, 2010

Stail menyusu Syaza

Sejak kebelakangan ni, Syaza makin bijak bila menyusu. Berbanding Sarah, Syaza la ni pilih B mana dia nak hisap dulu. Masa kecil dulu, dia boleh puas menyusu sebelah aje. Tapi sekarang, mesti dua-dua belah. Dia akan pilih dulu sebelah mana dia nak. Lepas habis sebelah, dia akan bangun dan pusing sendiri untuk hisap yang sebelah lagi. Hehehe... very funny.

Kalau masa nak tidur pun sekarang jenuh aku nak layan. Biasanya waktu nak tidur, aku yang tentukan sebelah mana. Dan aku selesa sebelah kanan dahulu. Bila dah puas sebelah kanan, kalau Syaza tak nak tidur lagi, dia akan bangun dan langkah badan aku untuk pergi sebelah kiri pula. Dan kalau dia masih belum nak tidur juga, dia akan bangun dan sekali lagi langkah aku untuk ke sebelah kanan pula. Hehehe.... apa perangai la anak dara yang sorang ni. Kadang-kadang, rasa geram juga. But most of the time, I'm impressed with her new development day by day. Disebabkan aku sekarang ni dah tak ada bekalan susu, maka Syaza hanya minum susu secara terus. Kalau masa aku pergi maktab, dia akan menyusu bila aku balik. Cuma aku risau masa aku pergi berkhemah nanti. Takut susu kering. Tapi aku akan cuba pam sebanyak yang mungkin untuk bekalan sepanjang aku tak ada nanti.

Untuk elakkan kepayahan pam susu masa berkhemah nanti, aku beli pam avent manual kat juai murah. Ganti pam aku yg aku jual dulu. hehe... Moga2 susu aku tak kering nanti... Amin...

Full swing...

Another new busy phase will start tomorrow. Huhu... I just settled clean up my house. Finished print out my reports and assignments. Few more waiting to be completed (ada empat sebenarnya - 2 for refinement and another two for me to settle). Many more are waiting to 'come' to us... Cara aku menulis pun dah tak berapa betul. Macam orang dah bengong. Bayangkan la sepanjang cuti raya ni, aku tak puas nak pergi ke mana-mana pun. Balik kampung suami, aku ke hulu ke hilir dengan laptop sebab nak siapkan tugasan yang berlambak. Dua laporan dan enam tugasan lain. Semuanya menagih waktu hantaran yang hampir-hampir saja. Rasa tertekan la juga. Aku cuma ke dapur bila makanan dah siap dimasak. Tugas aku cuma basuh pinggan lepas makan. Buat muka tak malu je la sebab kalau tak, memang kerja aku tak siap.

Hari ni, Sarah dan Syaza mula tunjuk perangai. Bila dia tuang air, tarik poster yang aku baru tampal, bergayut kat kaki, Sarah pula sikit-sikit menjerit bila Syaza buli dia. Aduh.... rasa macam nak pengsan pun ada. Kesian dengan anak-anak yang semacam terbiar. Niat nak ajar mengaji, ajar membaca dan habiskan masa yang berkualiti dengan anak-anak dan suami aku tak kesampaian. Sedih sungguh rasanya. Memang keluarga aku cukup-cukup berkorban dengan status aku sebagai guru pelatih sekarang ni. 28/9 - 1/10 nanti aku kena pergi perkhemahan pengakap pula. Ya Allah... rasanya macam tak mampu dan tak larat. Harap sangat cepat habis dan aku mampu menjalani hidup yang normal seperti sebelum ni. Huhu.... Moga anak-anak dan keluarga tak terkorban kerana status aku sekarang ni. Amin.

Wednesday, September 15, 2010

Aktiviti anak-anak

La ni, Sarah dan Syaza semakin aktif dan bijak. Banyak aktiviti yang dilakukan. Kadang-kadang boleh buat aku tersenyum dan rasa macam tak percaya. Ini antara aktiviti yang suka dibuat. :D

Facial treatment. Exactly like what I do to them and Mr. Hubby. heheheh....


Enjut baby tidur dalam buaian sambil berbaring. Huhu....

Mengaji dengan bahasa tersendiri menggunakan buku. Hehehe....

Subhanallah.... Betapa bijaknya Allah mengatur kehidupan manusia dan memperlihatkan keajaiban-Nya melalui manusia.... :D
There was an error in this gadget