Saturday, September 15, 2012

Aglio Olio Seafood

Dah berapa kali dok main masak-masak tapi tak sempat nak ambil gambarnya. Sama juga dengan keadaan kali ni. Buat pasta Aglio Olio untuk jamuan makan hari Ahad lepas. Ringkas dan mudah. Resepi asal dari sini ek.

500gm pasta (aku pilih fettucine)
1 kg makanan laut (ikut suka nak letak apa. Aku cuma letak udang je. Kalau rajin, boleh letak sotong, kepah dan kepingan salmon)
Minyak zaitun (aku guna minyak biasa campur sikit dengan minyak zaitun)
4 ulas bawang putih (kisar halus)
3 sudu chili flakes (aku tak masuk terus sebab anak2 tak makan pedas. Jadi chili flakes tabur bila nak makan)
3 sudu oregano flakes (tak ada dalam simpanan. Jadi cuma guna mixed herbs je.)
3 sudu besar parsley flakes 
1 sudu kecil lada hitam
1 kiub ayam
sos tiram
garam secukup rasa.


Cara-caranya
  1. Rebus fettucine sehingga lembut dan toskan. Dalam periuk lain, rebus seafood sehingga hampir masak dan toskan. Jangan buang air rebusan seafood ini. (sebab aku guna udang je, aku terus masukkan udang masa menumis. Lebih mudah untuk org yang malas macam aku. Hahaha)
  2. Panaskan minyak zaitun, tumis bawang putih sehingga kekuningan. Jangan sampai hangit. Masukkan 1 senduk air rebusan seafood. (aku tak masuk air rebusan sebab tak ada. Terus masukkan udang mentah dan dikacau sampai masak sebelum masukkan bahan no 3). 
  3. Masukkan sos tiram dan kacau sekejap.
  4. Masukkan oregano, parsley dan chili flakes, lada hitam, garam dan pati ayam.
  5. Masukkan spaghetti dan seafood. Kacau hingga sekata.
  6. Siap untuk dihidangkan.
* Pastikan garam dimasukkan sedikit dulu. Takut nanti terlebih masih, den tak jamin dooo.... Sebab masakan ni dah ada kiub ayam dan sos tiram which are already salted.

Rupa nampak macam plain je. Tapi percayalah... sedap... Oo... gambar tidak dapat disediakan kerana terlalu sibuk menyediakan hidangan untuk jamuan dan melayan tetamu. Tau-tau makanan dah habis. Hohoh.... Selamat mencuba.

No comments: