Saturday, September 15, 2012

Nasi Kabsah Kambing

Kehidupan yang sangat sibuk untuk minggu ni. Hari Isnin sibuk dengan persediaan untuk 'ketiadaan diri' pada hari Selasa hingga Khamis. Ada Kursus Guru Baharu Daerah Kuala Langat di Hotel Seri Malaysia, Port Dickson. Pelan asal nak menanda buku dan menyiapkan fail-fail yang ada masa anak-anak aku periksa UPSR tak menjadi kenyataan. Walaupun rasa terkilan, tapi ikutkan je la rentaknya. Kalau tahu boleh tolak macam member yang sorang tu, memang aku minta jasa baik GPK untuk tolakkan. Huhuhu... Apapun, benda dah berlaku.

Ok. Dah lama sangat tak kemaskini blog ni. Macam biasa, cerita banyak. Tapi masa tidak mengizinkan. Ini pun dah dengar suara Afiq. Mesti dia dah mula golek-golek atas katil. Kalau aku jenguk dan dia nampak, sah dia akan jerit suruh angkat. Hehe.... Kali ni nak penuhi permintaan Kak Alizah. Resepi dapat dari blog Kak Wana. Mudah dan senang nak buat nasi kabsah ni. Sebab lauk dia tak sebanyak nasi beriani. Ni senarai bahan untuk buat nasi kabsah. Aku ubah suai dari nasi kabsah ayam.


Resepi Nasi Kambing Kabsa ( adapted from Kak Wana's )

4 keping daging kambing ( bahagian bahu sebab tu je yang paling murah. hehehe... nak kaki dia, boleh juga )
1 inci halia – ditumbuk halus
1 sudu makan lada hitam biji- di tumbuk@serbuk lada hitam
minyak zaitun (aku guna minyak biasa je) + minyak sapi


3 cawan beras basmathi
4 1/2 cawan air @ air stok daging (aku guna air biasa)
1/2 sudu teh serbuk kunyit
2 sudu teh garam
1 kiub ayam/ daging (aku guna daging)
1 sudu makan rempah kabsa (skroll kat bawah ni)
safron (safron ni mahal dan susah nak cari. kalau tak ada, guna pewarna oren. Masa buat ni, dua2 tak ada. Jadi tak letak langsung).

Cara penyediaan

1. Lumurkan sedikit garam, halia yg telah ditumbuk dan serbuk lada hitam pada kepingan daging.
2. Panaskan minyak zaitun bersama 1 sudu minyak sapi di dalam kuali non stik kemudian masukkan kambing.
3. Goreng seketika kambing tadi sehingga di luarnya agak kekuningan. Kemudian ketepikan.
4. Cuci bersih beras basmathi kemudian masukkan dalam rice cooker.
5. Masukkan 4 1/2 cawan air, garam, rempah kabsa, kiub ayam/daging, serbuk kunyit, ayam yang telah di goreng bersama minyak2nya sekali ke dalam beras basmathi.
6. Masaklah nasi seperti biasa.
7. Titikkan dengan pewarna oren apabila nasi telah kering airnya.
8. Kacau dan tutup sehingga nasi tadi betul2 masak.
9. Bila nasi telah masak, hidangkan denga sos salata Hara.

Resepi rempah Kabsa ( sumber : Kak Wana)

Bahan2nya
1 sudu teh serbuk kunyit
1 sudu teh serbuk cili – aku tak guna
1 sudu teh ketumbar biji (aku beli serbuk ketumbar)
1 sudu teh lada hitam
1 sudu teh cengkih
1 sudu teh biji buah pelaga
1 sudu teh jintan kasar + jintan manis ( aku beli serbuk jintan manis dan jintan kasar a.k.a jintan manis)
1 sudu teh serbuk halia/ fresh halia (aku guna halia segar)

Cara penyediaan.

Kisar atau tumbuk bahan2 diatas hingga lumat dan hancur, bila dah hancur bolehlah digunakan sebagai rempah utk buat masakan kabsa. (disebabkan kebanyakannya aku beli serbuk, jadi aku campur je. Buah pelaga, bunga cengkih tu aku tak tumbuk. Malas. Hehehe... lagipun bila makan kat kedai, bunga cengkih tu ada je aku tengok tak dihancurkan :)

Sumber: Kak Wana


Resepi Sos Salata Hara ( source : Arabic Bites )

3 biji tomato cincang.
1/2 cawan daun ketumbar
1/2 biji lemon ambil jusnya (guna serbuk limau Knorr pun boleh)
1 -2 biji cili hijau – aku tambah lebih skit sekali dengan cili api nak bagi pedas.
garam.
sedikit gula

Cara Penyediaan Sos Salata Hara:
* Masukkan semua bahan dalam blender, kemudian kisar kesemua bahan2 tadi hingga hancur.
** sedia utk di hidangkan bersama nasi kabsa.


Mula-mula buat dulu teringat ayam yang sedikit berempah dan berkuah yang ada orang bagi masa munjung puasa yang lalu (munjung ni tradisi menghantar makanan masa bulan puasa sebab masa pagi raya tak hantar dah. Biasa dibuat dihujung puasa). Jadi bila tengok Kak Wana punya ayam ni macam sedap, aku pun buat la. Senang sebab kisar bahan dan campak je dalam ayam. Kacau sekali sekala sampai masak. Sama macam rendang. Tapi rasanya lebih sesuai dimakan dengan nasi kabsah ni.







Resepi Ayam Masak Tairu Berempah (diceduk dan disesuaikan dari Kak Wana juga)
Bahan2nya
1 ekor ayam ( di potong 20, kemudian dibersihkan dan di tos )
1 cawan yogurt/tairu (kalau tak ada yogurt, boleh guna 1 cawan susu cair dengan 4 – 5 sudu jus limau kasturi/nipis. Campuran tu akan jadi pekat macam yogurt. Itu la gantinya)
1 – 2 sudu makan jus limau
garam secukup rasa
1 sudu makan gula – ikut citarasa, boleh lebih atau kurang
sedikit perasa jika suka

Bahan Kisar
1 sudu makan serbuk cili ( takde saya ganti dengan 8 biji cili padi merah )
1 sudu kecil jintan kasar
1 sudu kecil jintan halus
3/4 sudu makan biji ketumbar
3/4 sudu makan lada hitam
1/2 inci kayu manis/ 1/2 sk serbuk kayu manis
4 ulas bawang putih
1 biji bawang besar
1 inci halia
1 sudu kecil kunyit serbuk
4 biji buah pelaga
4 biji cengkih
1 biji bunga lawang
daun ketumbar ( hiasan )

Cara penyediaan

1. Masukkan yogurt dalam blender, kemudian masukkan cili padi, jintan kasar, jintan halus, biji ketumbar, lada hitam, bawang besar, bawang putih , halia, serbuk kunyit, buah pelaga, cengkih, kayu manis dan bunga lawang.

2. Kisar semua bahan hingga hancur, kemudian satukan bahan2 yg telah di blend tadi bersama ayam dalam kuali, masaklah dengan api seherhana.

3. Jika nak kuah lebih boleh tambah sedikit air lagi dan masaklah ayam tadi sehingga dagingnya empuk.

4. Sesuaikan rasa garam, gula dan masukkan sedikit jus limau… biar ia pekat sedikit bolahlah diangkat dan dihidangkan bersama daun ketumbar.

Okay... Selamat Menjamu selera. Aku nak pergi buat sarapan pagi ni. Hehehe....

No comments:

There was an error in this gadget