Thursday, November 27, 2008

Chikungunya

Tak penah lak aku terpk akan kena penyakit ni. Perghhh.... sakitnya Allah je yang tahu. Balik dari PD last week, aku mula rasa tak sedap badan hari Isnin pagi tu. Tapi sebab aku rasa aku keletihan, aku wat juga kerja rumah macam biasa. Layan si kecik yang makin petah berbicara. Tapi bila dah pukul 10.30, aku dah rasa lain macam. Since Maisarah dah ajak aku masuk bilik nak tido katanya, aku pun melepak la dengan dia atas katil. Tapi dia bukan nak tido. Suruh aku main tulis-tulis la dengan dia. Pastu suruh aku bacakan majalah and buku-buku dia. Makin aku layan, makin berat lak rasa mata. Ntah kul berapa, aku terlelap dan kul 12.30 aku terjaga, si comel tu dah pun lelap sama. Agaknya letih minta tolong mama dia wat itu ini, tapi mama dia tak layan.
Menjelang petang, aku dah tak larat. Badan dah mula sakit2, kepala dah pening dan suhu mula naik. Jam 3 petang bila aku amik suhu badan, dah mencecah 38 darjah celcius. Laa... demam dah rupanya aku. Malam aku pi klinik. Doktor cuma bagi panadol je since aku tak leh nak makan ntah apa-apa jenis ubat. Malam tu, seluruh sendi2 aku rasa sakit yang amat. Adoii... Bila diurut makin sakit rasanya. Pergelangan kaki, lutut, belakang pinggang.... Nak bangun pun aku tak mampu. Kena dipapah. Waaa... baru aku terpk, camni la agaknya mak mertua aku rasa. Dia lagi teruk. Sampai mengengsot nak ke tandas. Petang Selasa, suhu aku makin naik ke 39 darjah celcius. Aku dah naik cemas gak sebab doc kata kalu suhu tak turun, aku nak kena p wad masuk air. kalu makin teruk, alamatnya kena bersalin tak cukup bulan. Huhu... seram je bunyinya. So aku pun teringatkan cool fever, aku tampal kat kepala. Petang bila hubby aku balik, suhu dah kembali normal. Tapi sakit2 badan masih lagi terus mengganas sampai la pagi Rabu tu, aku dok kat rumah mak aku sebab kat rumah aku takde sapa nak jaga. Rupa-rupanya, orang2 kat rumah mak aku pun terkena penyakit yang sama. Kakak aku, adik ipar aku pun sama terbaring tak larat nak gerak. Heheheh....
Pagi tu aku ajak suami pi klinik sekali lagi. Kat klinik doc amik darah untuk uji sama ada aku ni kena denggi ke or chikunkunya. Petang kul 5 dpt result yg aku bebas denggi. Alhamdulillah.... lega sesangat. Dan untuk kesekian kalinya aku menanggung derita sakit sendi ni sampai la waktu malam. Alhamdulilllah, bangun pagi tadi, aku dapat berjalan seperti biasa. Walaupun masih sakit, tapi tak seganas dua hari lepas. Cuma kepala masih pening. Barangkali aku masih demam....

No comments: