Monday, December 27, 2010

Buah-buahan kegemaranku

Ada satu perangai pelik Sarah yang mama belum pernah jumpa dengan mana-mana anak orang lain setakat ni. Sarah tak suka MAKAN BUAH. Mama pun tak tau mana silapnya. Sarah bukan setakat tak suka buah. Tapi Sarah takut dengan buah. Watermelon, rambutan, durian, orange, grape... just name a few... none of the fruits that you like. Even, you are afraid of them..hehe... Sarah takkan duduk sebelah orang yang pegang buah, Sarah takkan sentuh orang yang pegang buah, dan Sarah takkan tolong orang yang ada buah.

Mama ingat satu ketika tu, Syaza saja je nak dengkikan Sarah. Syaza ambil dua biji tomato ceri dari dalam peti sejuk. Syaza gigit sikit, lepas tu Syaza baling pada Sarah. Sarah nangis. Tak cukup dengan tomato yang Syaza baling, dia gigit lagi sebiji dan duduk sebelah Sarah. Meraung-raung Sarah nangis. Adik pula dok ikut Sarah yang datang mengadu pada mama. Hehehe... pelik kan...




Satu lagi kisah baru-baru ni, bila mama datang rumah Acik Wan. Mama dan Acik Wan tolong kupas buah limau untuk Syaza dan Kyra. Masa nak balik, mama suruh Sarah salam Acik Wan. Tapi Sarah tak nak. Puas disuruh. Sarah lari-lari. Akhirnya Sarah salam Acik Wan masa kat dalam kereta. Itupun, Sarah tak cium tangan Acik Wan. SAlam dan cepat-cepat tarik.

Masa mama pandu kereta pulang, Sarah cuma cakap kat mama, "Sarah tak suka buah limau."

Dan mama terkedu dengan. Lepas tu mama senyum dan balas, "Sarah tak nak salam Acik Wan tadi sebab Acik Wan tak basuh tangan lepas pegang buah limau ye..."

"Yea.." Balas Sarah ringkas. Dan mama senyum panjang...

Anak mama yang seorang ni tak suka makan buah. Tapi alhamdulillah, Sarah suka makan sayur terutamanya kangkung, bayam, bendi dan lobak merah. Berlawanan dengan adik Syaza yang suka buah tapi tak makan sayur.

No comments:

There was an error in this gadget