Monday, February 07, 2011

Ajar anak bermain kotor....

Macam nampak pelik sikit. Tapi itu la yang sepatutnya... Berdasarkan pengalaman sendiri, aku rasa wajar jika kita dedahkan pada anak-anak tentang kekotoran, kuman dan cara mengendalikan kekotoran ni. Kebelakangan ni aku terperasan apa yang berlaku pada Syaza dan Sarah.

Sarah dan Syaza la ni geli-geli kalau tengok tahi sendiri (Maaf yea.. agak kotor skit tulisan kali ni). Bila dok cuci najis dia, dia akan mengelak-elak najis tu dari terkena kaki dia. Salah aku juga. Sepatutnya aku tidak cepat melatah. Asalnya dulu dia suka tunjuk dan sentuh najis dia dengan hujung jarinya. Tapi aku sergah dan kata, "Kotor la!" Dan perkara tu berterusan sehingga sekarang ni. Kesannya, Sarah nak basuh najis sendiri pun geli. Syaza, kalau najis dia melintas di bawa air ke kaki dia pun dia melompat-lompat nak elak... huuhu.... jenuh juga.

Pesanan untuk aku dan ibu bapa di luar sana, biarkan sahaja anak bermain dengan najis kalau setakat membasuh najis mereka. Cuma terapkan yang dia perlu basuh tangan sebersihnya setiap kali selepas menyentuh kekotoran. Ajar anak untuk tahu betapa kekotoran itu boleh dibersihkan dan bukan untuk dielakkan sama sekali.

No comments: