Friday, August 24, 2012

Pasta Goreng Berempah

sumber: kyros kebab

Dah lama nak muat naik resepi ni untuk rujukan sendiri dan sesiapa yang berminat. Aku mula suka masak pasta ni lepas makan di Kyros Kebab. Sedap. Cuba cari resepi masa tu tak jumpa. Jadinya aku makan berkali-kali untuk rasa apa yang ada dalam pasta tu. Masa makan, aku kenal pasti bahan-bahan dia. Hehehe... macam pandai je kan? Tak ada la kena 100% kot. Mungkin ada bahan rahsia. Tapi bila aku guna resepi ni, boleh la kena dengan tekak sendiri. Mau cubakah? Silakan.

Pasta goreng berempah

Bahan-bahan A
2 sudu Kari
Rosemary
McCormick Mixed Herbs / Master Food Spaghetti Bolognaise
Sos tiram
Garam
Gula atau madu

3 keping dada ayam
Satu bungkus spaghetti (500gm) - *Ikut suka nak guna pasta jenis apa. Kadang2 aku guna spageti. ada masa fettucini.
Tiga biji lada benggala dipotong panjang
Dua biji bawang besar
Satu labu bawang putih
4 sudu besar sos tiram
4 sudu besar McCormick Mixed Herbs / Master Food Spaghetti Bolognaise
3 sudu besar lada hitam yang ditumbuk kasar
Garam secukup rasa
Minyak masak

Cara-cara memasak:
  1. Perap ayam bersama bahan-bahan A selama ½ jam dan kemudian dibakar. Potong nipis-nipis dan ketepikan.
  2. Panaskan kuali dan masukkan minyak.
  3. Tumis bawang besar dan bawang putih sehingga lembut dan masukkan garam secukup rasa.
  4. Masukkan sos tiram, lada hitam dan Mixed Herbs atau Spagehtti Bolognaise herbs dan kacau.
  5. Kemudian masukkan ayam yang telah dihiris nipis dan cili benggala. Kacau hingga cili benggala agak lembut.
  6. Masukkan spaghetti atau sebarang pasta ke dalam kuali dan kacau hingga rata. 


Makanan ni aku selalu masak kat rumah mak masa raya pertama. And masa raya pertama tahun ni gak aku buat Nasi Kabsah. Makan dengan ayam yogurt dan sos dia. Sedap weh. Resepinya boleh rujuk kat sini ek. Terima kasih kak Wana.

No comments:

There was an error in this gadget