Sunday, August 12, 2012

Babywearing... Another collection

Ingat tak dulu ada satu tulisan pasal babywearing? Boleh baca kat sini. Secara dasarnya, aku dah ada 3 jenis babywearing. Ring sling, baby pouch dan wrap. Aku suka semuanya. Tapi, ada satu lagi yang menjadikan aku lebih suka lagi. Hehehe… SSC or known as soft structured carrier. SSC ni lain sikit dari carrier yang biasa. Perlu diingat kebanyakan carrier sedia ada di pasaran hanya menggantung bayi dan bukannya membawa. Kalau diperhatikan, carrier tersebut hanya menampung berat bayi melalui punggungnya sahaja.

 Ini boleh membawa kepada rasa penat. Ye la… cuba bayang kalau kita hanya boleh letak punggung je kat batang besi. Penat kan? Sebab keseluruhan berat badan kita hanya ditampung oleh punggung. Aduhai… sangat meletihkan. Kalau dah terpaksa, tak boleh nak buat apa la. Tapi tentu sekali kita dok terbayang alangkah seronoknya kalau ada kerusi yang elok untuk kita duduk berehat kan? Macam tu juga dengan bayi.


Carrier yang paling elok adalah carrier yang boleh menampung berat bayi melalui kedudukan duduk yang sempurna. Kedudukan duduk yang sempurna bermaksud ia meliputi punggung bayi dan juga kedua-dua belah peha hingga ke pelipat di bahagian lutut. Kiranya macam kita duduk sempurna la. Melalui carat tu, baru kita rasa selesa kan? Bayi juga begitu. Sebab tu aku kata SSC adalah carrier yang paling baik untuk bayi. Bukan carrier biasa. Bayi duduk dengan sempurna sambil kita pun rasa selesa membawa dia ke hulu ke hilir. Lebih dari itu, bayi duduk dekat dengan jantung kita dan mendengar setiap denyut jantung ibu. Bayi yang sentiasa ‘dipakai’ akan lebih berkeyakinan dan cepat menjadi matang berbanding bayi yang diletak di dalam kereta tolak. 

Jadi, pakailah bayi anda selalu. Hehehe… Kalau teringin nak beli SSC ni, boleh dapatkan di sini dan juga di sini. Oh… di sini juga. Selamat mencuba!

Nota: Tentang SSC ni, aku beli secara maya di sini. Perkhidmatan yang sangat bagus. Aku suka. Dan Afiq juga selesa dibawa menggunakan SSC ni. Yang paling penting, Mr. Hubby pun boleh sama 'pakai' Afiq kalau aku penat. Berbanding wrap yang sebelum ni hanya boleh dipakai oleh aku. Huhuhu...


No comments:

There was an error in this gadget