Friday, April 20, 2012

My first Pavlova ever

Macam musim buat pavlova. Dan aku juga teringin nak rasa pavlova tu. Malangnya tak ada siapa di sini yang boleh buat. Jadi, aku tekad buat sendiri. Bahan dah lama beli berdasarkan resepi dari cik puan irma. Cara dia olah pembuatan tu memang senang nak faham. Jadi lebih mudah le aku menikmati pavlova yang sedap buatan sendiri.

Bahan-bahannya
4 biji putih telur (pastikan tiada kuning telur ketika proses mengasingkan ek)
1 cawan gula kastor (saya guna 3/4 cawan untuk mengurangkan manis. Tapi masih manis. Kalau nak, kurangkan lagi dan lagi... hahahah....)
1/2 sudu teh esen vanilla
1 sudu teh cuka masakan
1/2 sudu besar tepung jagung

Cara-caranya:1. Pukul putih telur pada kelajuan perlahan sampai dia kembang yang amat.
2. Pada kelajuan tinggi, masukkan gula sikit demi sedikit dan terus pukul hingga dia jadi berkilat dan bila diusik dengan spatula dia jadi tinggi bertanduk. hehhehe....
3. Masukkan esen vanila dan cuka. Terus pukul lagi.
4. Masukkan tepung jagung. Lepas tu kacau dengan spatula.
5. Bentukkan adunan ikut suka sebab aku suka nak buat bentuk 4 segi disebabkan oven aku yang kecil dan comel.


6. Pada suhu 130 darjah celcius, bakar selama 1 jam.
7. Buka oven sedikit dan biarkan ia sejuk.

Nota: Yang sadisnya, oven aku kecil yang amat. Jadi, meringue aku tu cepat terbakar dan jadi sedikit gelap bhgn atas. Nasib baik perasan. jadi aku turunkan suhu ke 70. Malangnya bawah dia kurang masak. Disebabkan nak cepat (aku nak keluar shopping some beddings), aku tinggalkan aje. Balik dari shopping, aku panaskan bhgn bawah aje dengan suhu 100 darjah celcius. Baru la jadi comel. Tapi dia merekah beso yang amat. Tak kisah la sebab masih sedap untuk dimakan. Yummy!!!!

Untuk topping dia, aku sangat malas nak pukul whip cream. Jadinya, beli aje yang dah siap. Sembur kat atas pavlova tu dan letak la buah-buah yang masam. Ya Allah... sedapnya yang amat. Alhamdulillah, jadi juga aku nak makan pavlova. Memang sedap. Hohohoh...



2 comments:

Mr. X said...

daku mencuri resipi ini ye..ekekek

Mama Iman said...

Curi la... Takde halnya... Hehe... Puasa2 ni rasa teringin pulak nak makan. Huhu...