Wednesday, March 16, 2011

Nilai Islam lebih diamalkan oleh orang bukan Islam

Mula-mula tadi nak menulis mengenai penyusuan susu ibu secara eksklusif vs tidak eksklusif. Tapi tak jadi la.Nanti aku tulis ye.. Niat tu berubah arah sebab lepas buat blogwalking, terbaca mengenai isu tsunami dan keprihatinan kita di sini.

Rasa sedih dan sebak juga bila memikirkan satu bahagian tu menceritakan tentang mereka yang cukup prihatin dengan keadaan sekeliling lalu menawarkan sedikit kesenangan bagi mengurangkan duka dan kesusahan orang lain. Teringat juga kisah Putri Nabi s.a.w (Fatimah) yang sangat pemurah dan suka bersedekah walaupun dia sendiri hidup dalam kemiskinan dan sering berlapar. Tidak pernah pula beliau membiarkan jirannya kelaparan.

Sabda Nabi saw : "Ubatilah orang-orang sakit kalian dengan sedekah" (HR. Ahmad). Begitu sekali Islam menganjurkan sedekah. Penting dan selalu ditekankan dalam pelbagai kisah, hadis dan quran. Tapi, malang sekali bila kita, selaku negara yang mengaku negara Islam, orang yang mengaku bahawa agamanya adalah Islam, seolah-olah tidak langsung menunjukkan sikap prihatin mereka pada apa yang berlaku di negara jiran, Jepun. Media bagai seronok-seronok sahaja melaporkan cerita tentang bencana alam ini. Kartun lukisan Zoy di Berita Harian 13 Mac lepas, Rosmah yang menyalahkan kelalaian Jepun, Mukhriz di Buletin Utama mengharapkan agar masalah ekonomi yang melanda di Jepun tidak menjangkiti Malaysia dan banyak lagi seolah-olah menggambarkan Malaysia tidak prihatin dan selamba berkata-kata tanpa memikirkan tentang kesusahan orang lain.



Teringat juga kisah ketika orang ramai mengutip beras di jalanan tanpa menghiraukan mangsa kemalangan maut di situ. Ia mungkinkah gambaran sebenar masyarakat Malaysia kala ini? Di kala kita sibuk mencanangkan diri kita sebagai negara Islam, di kala kita sibuk mengangkat diri sebagai Melayu yang beragama Islam dan di kala kita sibuk memberitahu satu dunia bahawa kita adalah Melayu yang berbudi bahasa, kita rupanya kekurangan nilai yang cukup dititikberatkan dalam Islam. Lebih memalukan bila ajaran Islam bagai samar-samar di sini tetapi tumbuh subur dan mekar di negara bukan Islam.

Sekadar memetik sedikit dari blog yang aku dah pergi sat tadi.

Last night, I decided, rather than stay at the office, I should try walking home. So I slowly made my way west on Koshu freeway on foot. It was around 9PM when I saw an office building that had a sign that said “Please use our office’s bathrooms! Please rest here!” The employees of the office were loudly shouting out the same to all the people trying to walk home. I was so touch I felt like crying. Well, I guess I was too tense yesterday to cry, but now the tension is wearing off and am very much in tears.

---

just came back safely from the supermarket! Man, I was so touched at how everyone there was mindful of others, buying only as much as they needed and leaving the rest for the people behind them.

No comments: