Tuesday, July 19, 2011

Masih tak bertenaga


Minggu ni dah minggu ke sembilan. Tapi mama masih tak bertenaga. Kebanyakan masa mama terbaring dan tidur. Tak sanggup rasanya nak berdepan dengan rasa mual dan loya. Makan pun memang tak lalu. Bila makan berminyak dan pedas-pedas, maka makan laju-laju. Dan lepas tu, mama akan rasa mual dan nak muntah. Jenuh juga menahan rasa sebab mama tak mau lapar lagi. Mama memang tak ada selera langsung nak makan apa pun. Teringat apapun nak muntah. Sampai kalau tengok rancangan Indon pun rasa nak muntah. Aduss...

Tidak ada apa yang boleh buat mama rasa ok. Keluar rumah pun mama rimas sebab mama rasa macam renyang dan merengit panasnya. Pakai baju lengan panjang pun sebab terpaksa. Minggu lepas mama tinggalkan Kak Long dan Kak Ngah di rumah mama Ja. Selain ada sedikit kerja, mama tak sanggup tengok anak mama berlapar di rumah. Setiap kali sekarang ni, bila tiba waktu makan hati mama jadi gusar. Tak tau nak makan apa sebab mama rasa setiap makanan itu tidak menyelerakan. Sudahnya, mama makan sekadar perlu je. Jarang sampai kenyang.

Tadi mama beli akar ginseng kat kedai sinseh. Tak tau la ok ke tak. Dia cadang mama makan vitamin B. Tapi mama kurang yakin nak beli sebab takut tak halal. Jadi, mama beli je akar ginseng tu. Ummi kata, dulu mama makan ok. Entah la. Mama nak cuba lagi. Tadi dah rendam. Lepas ni nanti mama minum. Memang kali ni menguji mama. Mama rasa rimas sebab banyak rutin mama tak dapat mama selesaikan. Mengemas, membasuh, melipat dan banyak lagi yang terpaksa mama hentikan buat masa ni.

Alhamdulillah, abah banyak membantu mama. Semua kerja rumah abah ambil alih. Kadang-kadang abah masak untuk kita sekeluarga. Mama rasa sangat terharu dengan pengorbanan abah. Terima kasih tak terhingga pada abah sebab memahami keadaan mama. Moga mama cepat-cepat sembuh. Lepas ni boleh la mama jalani rutin harian biasa. Lebih-lebih lagi kalau dah mula mengajar nanti.

No comments:

There was an error in this gadget