Saturday, January 01, 2011

Syaza pada usia 23 bulan 15 hari

Pada usia ni, Syaza dah boleh:

  1. Sebut beberapa patah perkataan macam abah, mama, dap (sedap), itut (ikut), cot (opocot) dan ada beberapa lagi yang mama tak berapa nak ingat.
  2. Syaza dah pandai jadi kakak yang baik (petanda nak adik lagi). Syaza boleh jadikan apa aje sebagai baby Syaza. Syaza akan tidurkan dia, tepuk-tepuk dan alunkan zikir. Sejuk hati mama dengar.
  3. Syaza sudah mula belajar berdikari. Makan sendiri, gosok gigi pun nak sendiri (walau tak betul mana), pakai seluar pun kadang-kadang nak buat sendiri. Tidur je Syaza mesti susu dulu dengan mama. :D
  4. Syaza dah pandai marah. Dah pandai backing kakak Sarah kalau gaduh dengan abang-kakak sepupu. Syaza akan tolong nangis sama kalau Kakak Sarah nangis dan sedih. Syaza pun pandai pujuk Harraz atau Piya kalau mereka merajuk.
  5. Syaza dah sebut satu ayat penuh tadi tepat jam 9.00 malam masa mama dan abah tengah seronok tengok cerita Harry Potter and The Half Blood Prince. Abah pura-pura nak ambil air Syaza. Abah merayu-rayu nak air tu. Syaza sebut jelas sangat, "Abah tak payah". Tapi bila abah suruh Syaza ulang balik, Syaza malu-malu. :D
  6. Tahu bezakan apa yang mama dan abah suka dan tak suka Syaza buat. Contohnya, Syaza akan kulum duit syiling dalam mulut kat tempat duduk belakang kereta dan duduk senyap-senyap. Kalau mama atau abah tegur Syaza, Syaza akan cepat-cepat keluarkan duit syiling tu. Macam tadi, masa mama dan abah tengah solat maghrib, Syaza main bunga kaca yang mama letak dalam pasu. Syaza ketuk-ketuk kat lantai. Bila mama dan abah dah nak habis solat (tau pula mama dan abah dah nak habis solat), Syaza letak balik dalam pasu dan duduk dekat riba mama. Mama perasan tangan Syaza merah dengan darah. Tapi Syaza tak menangis pun.
Ni bunga kaca yang Syaza buat main.

Luka kat tangan Syaza

No comments:

There was an error in this gadget