Monday, April 05, 2010

Anak minum susu apa....??

Tengahari tadi dok makan kat kantin. Biasa la, sekolah baru, maka aku pun sekadar duduk makan, selesai dan balik ke bilik guru. Itu memang rutin aku setiap kali makan tengahari kat sekolah. Dan hari ni, aku naik lebih cepat dari biasa. Lepas habis makan, aku tunggu Seetha habis makan sambil hirup air kosong. Geng cikgu-cikgu di sebelah (senior - kind of) buka macam-macam topik. Aku sekadar jadi pendengar aje.

Lepas tu diorang buka satu topik mengenai "Anak minum susu apa?" Antara lain, begini bunyinya....

"Anak awak minum susu apa? Saya sekarang ni guna *****. Tapi macam tak berapa serasi la. Ingat nak tukar susu..."

"Saya dulu pun guna yang itu juga. Tapi lepas tu saya tukar ********, terus ok. So saya tak tukar susu dah." Tambah cikgu yang sorang tu.

"Bagus ke susu tu?"

"Ok la. Anak saya dah tak ada masalah lagi. Tapi sebelum tu puas juga tukar-tukar"

Aku tetiba rasa menyirap dan tak mampu nak dengar lebih lanjut. Terus minta diri dan naik ke bilik guru. Dalam kepala berfikir, kenapa la manusia ni tak tau betapa susunya adalah yang terbaik untuk diri sendiri. Mereka bagaikan tak yakin bahawa susu ibu adalah segalanya. Tak perlu susu formula (FM) untuk membesarkan anak sendiri. Bukankah manusia punya susu sendiri. Mengapa mesti meminjam susu lembu untuk membesarkan anak ye? Kalau guna susu ibu, tak payah susah-susah fikir anak nak tukar susu apa selepas tak serasi dengan susu yang sedang diguna.

Mungkin coretan aku kali ni agak kasar. Aku sekadar meluahkan rasa kecewa pada manusia yang tak cuba untuk menyusukan anak mereka sendiri. Setakat ni, baru seorang kawan yang mengikut jejak aku setelah aku brainwash (tahniah Diha). Yang lain, bila aku tanya kenapa tak nak susu badan sepenuhnya, alasan yang diberi pelbagai. Dan pada aku... tak nak.... seribu dalihnya.....

Ada yang kata sebab tak nak menyusahkan pengasuh. Fikir-fikir balik, kalau guna FM pun, ada ke anak tu yang buat susu sendiri? Aku rasa, tentu sekali kerja pengasuhnya. Mesti pengasuhnya yang panaskan air, bancuh dan susukan. Tak ada yang renyah tentang susu ibu yang diperah (EBM). Kerjanya hampir sama. Cuma sedikit pengetahuan diberikan pada pengasuh, aku rasa, dia pun tahu kerjanya.

Aku tak tahu berapa ramai yang menyusukan anak sepenuhnya di Malaysia. Tapi rasanya, dek kerana alasan bekerja, maka amalan menyusukan anak sepenuhnya tidak berlaku dalam kalangan ibu-ibu bekerjaya. Sebagai salah seorang dari ibu yang bekerja, aku rasa sangat kecewa dengan pelbagai alasan yang diberi kerana mereka tidak berusaha untuk memberikan yang terbaik untuk anak-anak mereka. Secara jujurnya, aku memang marah kepada ibu-ibu yang memberi pelbagai alasan untuk tidak menyusukan anak mereka sendiri secara eksklusif. Sebaliknya, mereka memberikan kerja kepada lembu untuk menyusukan anak-anak mereka. Aduuuhaaiiii...... Kenapa begitu????

2 comments:

mrs.ecam said...

erkkk huuuuuuu...insyaallah ank ke3 ni mmg nk bg full BF...doa2kn la yek...aminn insyaallah

Mama Iman said...

AMIN... sgt2 dialu2kan... apapun, sebab kurang knowledge mcm sy dulu.... cuma bila ada azam, cr sedaya mungkin... caiyokk.... mrs ecam... :D

There was an error in this gadget