Wednesday, November 24, 2010

Habit Syaza

Satu perkara yang menjadi pantang aku kepada anak-anak ialah makan dalam bilik. Masa Sarah dulu, benda tu memang aku praktikkan. Tak boleh makan dalam bilik. Apa lagi atas katil. Tapi, bila masuk si Syaza ni, lain pula jadinya. Banyak benda yang berubah. Nak tegur si comel sorang ni memang satu hal. Dia akan buat tak tau je. Lebih kurang mendengat kata dari si kakak. Tengok la gelagat dia ni. Boleh lak dia makan biskut kat depan bilik.
Siap tunjuk lagi kat aku.

Perghhh.... Syaza kalau makan, mesti ada kat dua-dua belah tangan dia. Memula, geram gak. Takut dia biasa jadi tamak dan kedekut. Tapi, bila ada sorang kawan kata kat aku yang dia ni sentiasa bersedia dengan sebarang kemungkinan, aku biarkan dulu. Tengok nanti bila dah besar sikit, apa jadi. Kadang-kadang, kita tak boleh juga terlalu bertegas pada anak sehingga merencatkan perkembangan diri dia yang aktif. Cuma, sebagai ibu, kita perlu sentiasa lihat apa yang elok dan apa yang tidak. Moga-moga, kedua-dua sayang mama ni boleh jadi orang yang berguna pada agama, bangsa dan negara. Amin.

p/s: Sampai la ni, aku masih dok pk, cmna mak aku blh didik aku pandai Quran, tak suka dgn benda2 lagha dan segala bagai. Sebab bila aku tanya mak aku balik, dia pun tak tau camna dia didik kami. Hahaha.... Aku kena cari formula baru untuk didik sayang-sayang aku tu... Ada cadangan?

No comments:

There was an error in this gadget