Friday, November 26, 2010

Burger buat sendiri

Masa cuti sekolah ni memang dah tak tau nak buat apa. Cuma menguruskan rumah, anak-anak dan keluara je la. Jadi, sempena Hari Raya Korban lepas, dapat banyak daging dan tak tahu dah nak masak apa (tahun lepas, aku boleh simpan daging tu sampai setahun dalam peti sejuk sehingga Raya Korban yang berikutnya... hahaha....). Jadi, aku realisasikan niat untuk buat daging burger sendiri.

Daging yang dikisar sendiri
Thyme, basil, oregano (atau beli je yang dah siap nama dia Italian Herbs or mixed herbs)
Daun basil (selasih)
Bawang besar dikisar
Bawang putih dikisar
Halia dikisar
Worcestershire sauce
Lada hitam yang ditumbuk
Garam
Gula


Sila ambil perhatian bahawa kuantiti adalah mengikut kesukaan anda. Sebab aku selalunya main letak je bahan-bahan. Pastu, gaul rata dan bentukkan ikut suka. Nak empat segi pun boleh. Lepas tu, baul dengan kertas aluminium dan masukkan dalam peti sejuk beku. Esok dah boleh masak. Keluarkan 15 minit lebih awal untuk nyahbeku ye... :) Sedap juga makan waktu hujan-hujan ni... heheh

No comments:

There was an error in this gadget