Tuesday, June 08, 2010

Idea memasak datang

Dalam peti dah tak ada lauk nak masak. Tinggal ayam aje. Bila barang dah tak ada, mula la rasa malas nak masak datang. Tapi disebabkan rasa lapar, kuatkan juga akal fikir nak masak apa. Akhirnya, idea pun datang. Disebabkan masih ada berbaki salad dan sambal untuk nasi ayam, aku masak fusion style. Cewah..cewah... Ayam bersos tomato dan lemon. Makan dengan garlic buttered rice. Senang. Cuma ambil sedikit masa (take it positive... heheh)

Garlic buttered rice
Tumis bawang putih dengan sedikit mentega. Lepas tu masukkan beras yang sudah dibasuh bersih tadi berserta air yang mencukupi.

Taraaa... dah siap... hehehe.. magik tak?

Ayam bersos tomato dan lemon
Bahan-bahannya mudah. Ayam, kentang, bawang besar dan bawang putih

Goreng ayam dulu guna mentega secukupnya. Lepas tu ketepikan.

Daun selasih (bay leaf) dan thyme. Disebabkan aku ni penggemar makanan barat, jadi herba-herba ni sentiasa ada dalam simpanan.

Tumis bawang putih, bawang merah dan kentang sekali dengan herba yang aku tunjuk tadi. Sampai separuh masak tau. Lepas tu, masukkan jus lemon sikit, sos tomato dan stok ayam. Agak-agak je. Masak ni kalau strict sangat, susah juga. (hahaha... ye ye je kan?) Biar sampai mendidih dan angkat.

Masukkan dalam dulang pembakar (aku lapik dengan kertas aluminium supaya senang nak basuh) dan masukkan dalam ketuhar. Bakar selama 30 minit. Sambil bakar tu, aku dah boleh lalalala... kemas dapur dan rehat kat ruang tamu. Buatnya sekejap aje. Cuma masa nak menunggu tu agak lama la. Seronok juga masak cara macam ni. Dapur pun tak selerak sangat. Heheh.... Ok.. selamat mencuba!!!

No comments:

There was an error in this gadget