Tuesday, April 26, 2011

Tayar kereta anda pancit ketika sedang memandu?

  1. Jangan panik.
  2. Hidupkan lampu kecemasan.
  3. Berhenti di tempat yang selamat.
  4. Lepas ni... nak buat apa yea?
Hahahah.... pernah tak alami situasi macam ni? Kalau radiotor berasap tu tahan lagi. Pasal aku pernah mengalaminya. Jadi tahu apa patut dibuat. Tapi bila kali pertama mengalami tayar pancit ni.... rasa macam tak tentu arah juga. Berhenti pula di kawasan yang kurang selamat. Aduss.... dah terbayang kereta kena sambar ataupun bergesel dengan kereta lain. Ouchhh... Tak pun jadi penyebab kemalangan orang lain... huhuhu... Kalaulah itu terjadi, memang sadis sungguh....

Mujurlah akal masih warasa dan cukup panjang untuk minta bantuan. Jadi, telefon kawan dan .... tunggu la... apa lagi yang boleh dibuat? Dalam lima minit menunggu, alhamdulillah, Allah bantu aku dengan menghantar aku encik polis. hehehhe.... Dia yang jaga lalulintas sambil aku berundur ke kawasan yang lebih selamat. Alhamdulillah. Encik Mustaka kot kalu aku tak silap nama dia. Dia yang bantu (sambil mengajar aku dan Zuraida) cara-cara nak tukar tayar kereta. So, lepas ni, insyaallah, tau dah la macam mana nak tukar tayar. Harap-harapnya.... *wink*

Seterusnya....
  1. Guna car jack (tak tahu nama dia dalam BM) dan jack kereta ye...
  2. Lepas tu, buka skru tayar. Pijak guna pembuka (pun tak tau nama alat tu) sebab sangat ketat.
  3. Tukar guna tayar simpanan.
  4. Pasang balik skru dan pastikan betul-betul ketat. Pijak je pembuka skru tu untuk pastikan betul-betul ketat.
  5. Jack turun kereta.
  6. Simpan.
Ni ikut cara-cara yang ditunjukkan dek Encik Mustaka tadi tu la. Alhamdulillah, aku sempat lagi sampai di IPBA pukul 8.00 pagi untuk ujian lisan. :D

Nota kaki: Gambar hanya sempat diambil apabila semua dah selesai. Tapi tak dapat dimuatnaik sebab telefon ada masalah. Erghhh....

4 comments:

Fazil Hamid said...

selalu lalui bende ni..dah lebih 5kali kot..pelik..asek tayar aku je bocor..paling tragis...nak gi inteview KPLI..dah la xtau tempat..main redah je..xde ape2 bg ape2 direction..ikot kata hati...tayar pulak bocor..mase dah lewat...last2 redah je dgn tayar bocor tu...terus rosak x boleh pakai..alhamdulillah dpt gak KPLI...

naim said...

tayar moto je yg pancit...tp moto leh tolak klu pancit...klu kete buang tebiat pulak nak menolaknye...
p/s:skang ni musim orang wat blog ker...

gula kapas said...

Dan lepas tukar tayar jgn pakai lamax tayar sementara tu...dah namanya pun sementara, cepatx pegi baiki yang bocor dan pasang balik....nnt meletop pulak...

Mama Iman said...

dah setel pun yan... tu yang terbang 150 sebab tayar yang disangka pancit rupanya bocor... hhuhuu....

There was an error in this gadget