Tuesday, October 11, 2011

Doa masuk dan keluar tandas

Ini adalah peringatan untuk aku juga dan anda yang di luar sana. cewah..cewah... Ingat tak nak masuk tandas kena baca doa dulu? Ingat? Bagus... alhamdulillah... Ingat tak lepas habis hajat, keluar tandas dengan langkah kanan berserta doa keluar tandas? Tak ingat? Ok. Ini doanya dan pastikan anda semua ingat yea... termasuk la aku sekali. 

Ihsan: http://muhassigns.blogspot.com

Memang aku hafal doa masuk tandas sejak kecil. Tapi langsung tak ingat doa keluar tandas. Nak jadi cerita sadisnya, beberapa waktu dahulu, Sarah baru je lepas diajar doa masuk ke tandas. Jadi, balik rumah, dia amalkan doa tu. Setiap kali nak masuk tandas, dia akan berhenti depan tandas dan baca doa kuat-kuat. Dan setiap kali itu juga dia akan tanya aku apa dia doa keluar dari tandas. Memang aku dasar pelupa nak cari kat internet dan hafal doa keluar tandas tu. 

Jadi aku kata, "Baca aje la alhamdulillah. Nanti mama cari doanya." Dan selepas itu aku lupa lagi.

Sampai la akhirnya Sarah dah bosan menunggu, dia ambil keputusan untuk baca doa ni setiap kali lepas keluar tandas... Huahuahua... Astaghfirullahal azim... memang mama sangat pelupa. 

Dia kata, "Sarah tak tau doa keluar tandas. Sarah baca doa ni pun boleh la mama. Teacher kata Sarah boleh doakan untuk mama dengan abah selalu.."

Jadi akhirnya hari ni aku cari di Internet dan hafal. Harap-harapnya kuatlah doa ini di ingatan.
Ihsan dari atsixty-zakriali.blogspot.com

Pengajarannya? Tuntutlah ilmu sebanyak mungkin supaya kita sentiasa bersedia dengan apa jua situasi. Alhamdulillah, aku dikurniakan dengan anak sebijak Sarah. Patuh dan akur pada arahan dan perintah. Dia selalu ingatkan aku untuk baca doa masuk dan keluar tandas. Mungkin pada hemat dia aku tak baca sebab dia cuma nampak aku main serbu masuk je. Padahal aku baca dalam hati. Tapi aku rasa, tak salah untuk kita menunjuk-nunjuk pada anak benda yang baik kerana anak kecil ni mudah sangat ikut apa yang kita buat. Contohnya, solat, basuh pinggan selepas makan, berzikir, berselawat, meninggalkan sampaj merata-rata... Semua tu diikut dengan mudah. Jadi, aku rasa tak salah kalau lepas ni kita sama-sama baca doa apa pun kuat-kuat supaya anak cepat tangkap dan ikut. ye la... bila dah selalu buat, tentunya lekat di kepala. Oh, anakku... terima kasih sebab buat mama sentiasa mencari ilmu. Alhamdulillah kerana mengurniakan rezeki kepada aku dari pintu yang tidak disangka-sangka... Alhamdulillah.... :D




No comments:

There was an error in this gadget